Arthrospira plantensis

Spirulina

Arthrospira plantensis, Blue-green algae, Spirulina Fusiformis, Spirulina maxima, Spirulina platensis
Kategorie:
Superpotravina
Původ:
Mexiko
Vhodné kombinace:
Mladý ječmen, Chlorella
 
 
Známe zelené potraviny? Jedná se o skupinu potravin, mezi které patří i Spirulina. Hned na úvod musíme uvést, že se nejedná o řasu, jak se mnozí mylně domnívají, nýbrž o sinici. Ačkoli je Spirulina hlavní název, pod kterým ho nalezneme ve všech zdrojích, můžeme se setkat i s latinským označením Arthospira. Spirulina patří do rodu Oscillatoriales, což prakticky vystihuje i její vlákna, která jsou stočena v levotočivou šroubovici (Oscilla - zatočený). Ač to tak nevypadá, je tento druh sinice poměrně náročný na prostředí. Ke svému bytí potřebuje ideálně tropické či subtropické pásmo, vodu s vysokým pH a obsahem uhličitanů a hydrogenuhličitanů. Její výskyt je navíc omezen podmínkou sladké vody. Podobně jako u ostatních, existuje i této sinice hned několik druhů. Nejzásadnější jsou Arthrospora platentis a Artherospora maxima. Zatímco platentis se vyskytuje spíše v Africe, Asii a jižní Americe, maxima si hoví v oblastech střední Ameriky.
 
 
V posledních letech se prudce zvýšila poptávka po této sinici a to natolik, že ji přirozený výskyt nedokáže pokrýt. Proto se začala pěstovat. Momentálním největším distributorem je Japonsko. Jak je možné, že by obyčejná sinice mohla mít takový úspěch? Jednoduše - není to obyčejná sinice.
 
Co Spirulina obsahuje
Za co vděčí Spirulina svým účinkům? Jsou to především aktivní látky, které obsahuje. Můžeme si zmínit vitamíny B1, B2, B3, B6 a B9, dále vitamín C, A, E a karoteny. Stejně tak bychom narazili i na stopové prvky a minerály, buněčné soli, rostlinné živiny a enzymy, vysoké množství chlorofylu a dalších prospěšných barviv. Co je však opravdu důležité je obsah bílkovin. Díky vysokému množství proteinů (80%), patří Spirulina mezi potraviny s nejvyšším zastoupením bílkovin na trhu. Tyto látky jsou zodpovědné za účinky Spiruliny. Moment, za jaké účinky vlastně?
 
Jak Spirulina účinkuje?
jako první bychom měli vědět, že Spirulina je vnímána jako superpotravina. Účinky této sinice jsou natolik obsáhlé, že bychom si je vyjmenovávali poměrně dlouho. Mezi ty nejdůležitější patří například stimulace imunitního systému, kterou mají na svědomí antioxidanty. Díky tomu se zvyšuje počet bílých krvinek a naše tělo je mnohem odolnější vůči nemocem. Dalšími podstatné účinky patří například zvýšení centrální mozkové činnosti, zmírnění projevů alergických reakcí na prostředí i potraviny, nebo podpora při anémii. Můžeme si zmínit i likvidaci špatného LDL cholesterolu. Díky tomu ochraňuje náš kardiovaskulární systém a systém cév. To však není vše...!
 
Hubnutí se Spirulinou
Zásadní účinky přináší Spirulina i na poli hubnutí. Jak to dokáže? Výsledný účinek by se dal rozdělit do tří mechanismů, které tomu přímo napomáhají. V první řadě jde o obsah koncentrovaných aminokyselin a sacharidů. Ty se velmi rychle dostávají do krevního řečiště, kudy se dostávají do mozku. Zde je důležitá především část s názvem hypotalamus. Pokud má tělo prázdný žaludek, nedostatek sacharidů a podobných látek, je to právě hypotalamus, který vysílá signály způsobující, že máme hlad. Za předpokladu, že má dostatek aminokyselin a sacharidů, je přesvědčený, že je tělo nasycené.
 
 
Druhý mechanismus je dodnes záhadou. Ačkoli se mnoho vědců snažilo, nemohli se nikdy přesvědčivě shodnout. Panuje však přesvědčení, že látky obsažené ve Spirulině, především pak fenylalanin a tyrosin, přímo ovlivňují hladinu tak zvaných neurotransmiterů. Tyto látky mají jednu hlavní funkci - přenáší mozkové impulzy. To má za následek ovlivňování nálad, vůle, ale především i chutě k jídlu. Spirulina tak stabilizuje to, co by nás jinak mohlo během hubnutí trápit. A poslední mechanismus?
 
 
V poslední řadě se nejedná ani tak o mechanismus, spíše o účinek zaručený celkovou skladbou Spiruliny. Jak jsme si řekli, má tato sinice komplexní zastoupení všech důležitých látek, které přijímáme spolu s ní. Díky tomu naše tělo nestrádá a nedostává se do tak zvaného úsporného režimu. V něm omezuje funkce metabolismu, což snižuje rychlost hubnutí. Dostatek živin také vylučuje možnost, že bychom dostali tak zvaný Vlčí hlad, který je častým důvodem tvorby obezity.
 
 
Všechny tyto tři faktory dohromady tvoří celek, který neomylně poskytuje možnost zdravého hubnutí. Výzkum z roku 1968 dokonce zaznamenal úbytek váhy u všech zkoumaných pacientů, kteří byli po dobu 4 týdnů vystavováni účinkům této sinice. Nutno dodat, že jakýkoli prostředek nám nezaručí hubnutí bez toho, abychom mu v tom pomohli. Proto bychom měli začít u sebe, změnit jídelníček a přidat pohyb. To je nejdůležitější.
 
Nežádoucí účinky
Při pohledu na veškeré účinky se nabízí otázka - existují vůbec nějaké nežádoucí? Ano, ve velmi vzácných případech se může projevit vyrážka, alergie, nebo kopřivka. Nikdy však nebylo prokázáno, zdali tyto projevy souvisí jen se Spirulinou, nebo s něčím jiným. Na kvalitě výrobku hraje totiž roli mnoho faktorů. Proto bychom měli kupovat pouze Spirulinu z obchodů s tradicí. Objevily se dokonce zmínky o naprosté nezávadnosti užívání Spiruliny. Ty však nebyly ničím potvrzeny, ani vyvráceny. Občas si lidé ztěžují na průjmy, nebo počáteční nevolnost. Tato rekce je naprosto běžná, jedná se totiž o počáteční projev detoxikace našeho organismu. Pokud by se tak stalo, měli bychom snížit dávku, dokud obtíže nepřestanou. Jak bychom tedy měli nejlépe dávkovat?
 
Vhodné dávkování
Adekvátní denní dávka je stanovena na jednu čajovou lžičku 3x denně. Je však potřeba se k této dávce propracovat. Nejdříve bychom měli zvolit menší dávky a ty postupně zvyšovat. Poslouchejme své tělo, to ví nejlépe co nám sedí a co ne.
 
Jak užívat?
Vzhledem k práškové formě je použití jednoduché. Stačí rozmíchat ve vodě, přimíchat do jogurtu či jídla.
 
Dá se kombinovat?
Spirulinu můžeme ideálně nakombinovat se dvěmi dalšími superpotravinami. Konkrétně se jedná o Chlorelu a mladý ječmen. U obou dvou dochází ke zlepšení účinků. S chlorelou se můžeme těšit na lepší detoxikační účinky, s ječmenem o celkové zvýšení účinků.
 
Dávkování
1 čajová lžička, 3x denně