Coffea Arabica

Zelená Káva

Zelená káva, Green coffee, Coffea
Kategorie:
Stimulant
Původ:
Afrika
 
 
Mnoho z nás, když uslyší výraz - zelená káva, představí si nějakou superpotravinu, která bude naprosto bio. V tomto případě to není pravda. Ačkoli by se mohlo zdát, že má zelená káva jiný vstupní produkt, než káva klasická, opak je pravdou. Jedná se o jedny a ty samé kávové zrnka, jako ze kterých si vaříme náš životabudič. Jediný rozdíl je v úpravě - Zelená káva je totiž ze zrnek bez jakékoli úpravy. Klasické kávová zrna jsou totiž pražena, čímž bohužel dochází ke zničení většiny aktivních látek. Zelená káva má oproti tomu semínka v přirozeném stavu, všechny látky jsou tedy zachovány. O jaké se jedná, si povíme v následujícím odstavci, nyní však něco k historii.
 
 
První zmínky o kávě pochází z dnešní Etiopie. Navzdory tomu se dočítáme o používání kávy až z období o mnoho let později. Přesněji se jedná o patnácté století našeho letopočtu a zemí původu je v tomto případě západoasijský Jemen. Od té doby ušla káva dlouhou cestu až do dnes. Momentálně se pěstuje ve více než 70 zemích světa. Tento fakt jen dokládá důležitost produktu, jakým káva bezesporu je. Budeme-li se bavit o Zelené kávě a jejím extraktu, tak ten byl poprvé izolován francouzskou firmou Berkem v roce 2002. Jeho použití bylo jasné - produkty na podporu hubnutí. Roky 2006 vyhrál bronzovou medaili na konferenci HIE jako potravinový doplněk a o dva roky později si vydobyl svou cestu na americký trh. Zde způsobuje naprostý boom na poli hubnutí.
 
Složení Zelené kávy
Asi si klademe otázku, jak je možné, že zelená káva podporuje hubnutí a klasická ne? Odpověď je právě v těch látkách, které se zničí při pražení. Jedná se o tak zvané fenolické sloučeniny. Mezi ně patří i kyselina chlorogenová. Tato kyselina je přímo zodpovědná za úbytek tuků a metabolismus cukrů v krvi. Aby vše fungovalo tak jak má, je potřeba katalyzátoru v podobě kofeinu. Ten, jak dobře víme, urychluje metabolismus, přispívá k aktivnímu životnímu stylu a psychické aktivitě.
 
Jak Zelená káva účinkuje?
Za účinky zelené kávy je nejvíce zodpovědný kofein. Jak účinkuje? Stimuluje centrální nervovou soustavu, zároveň urychluje metabolismus a celkově prospívá naší vitalitě. Velmi efektivně také funguje vůči únavě. Dokáže zlepšít kognitivní funkce a celkovou míru paměti. Jako další jsme si zmiňovali kyselinu chlorogenovou. Jejím hlavním účinkem je zpomalování metabolismu cukrů, čímž dochází k oddálení pocitu hladu a celkovému snížení ukládání tukových buněk. Celkově působí Zelená káva jako stimulant. Co to pro nás znamená? Organismus je stimulován, metabolismus urychlován. To je důležité především pro sportovce, ale i pro osoby trpící nízkým krevním tlakem. Mezi další účinky patří například prevence vzniku žlučníkových kamenů, kardiovaskulárních problémů, nebo cukrovky.
 
Vedlejší účinky Zelené kávy
Podobně jako u ostatních rostlin, se i zde setkáváme s nežádoucími účinky. Pokud bychom nedodržovali denní dávky, jsou nastávající problémy jasné. Může dojít k překyselení žaludku doprovázeného nevolností, ale také nespavostí vlivem předávkování kofeinem. Užívání Zelené kávy by se měly vyhnout především kojící a těhotné matky. Stejně tak i lidí s vysokým krevním tlakem nebo kardiovaskulárními problémy.
 
Jak hubnout se Zelenou kávou?
Díky účinkům aktivních látek je Zelená káva jako stvořená pro podporu hubnutí. Jak to dokáže? Musíme si uvědomit, jak funguje celý princip účinků zelené kávy. Kofein urychlí metabolismus, který tak lépe uvolňuje tukové buňky. Ty mohou být spotřebovávány jako palivo pro náš organismus. V tu samou dobu zpomaluje kyselina chlorogenová metabolismus cukrů a jejich celkové vstřebávání. Tělo je tedy nuceno brát si z uvolněných tuků. Zpomalením metabolismu cukrů navíc oddalujeme pocit hladu, jelikož se energie z jídla tak rychle nevstřebává. Musíme však pamatovat na jedno - Zelená káva sice pomáhá k hubnutí, ale hlavní roli máme stále my. Musíme upravit jídelníček a především zařadit zdravý pohyb, který je pro hubnutí nejdůležitější.
 
Je Zelená káva podvod?
V souvislosti se zelenou kávou panuje mnoho kontroverzních názorů, které se liší. Velké procento lidí nevěří na její účinky, a to, že by mohla fungovat jako doplněk podporující hubnutí, odmítají úplně. Čím je to způsobené? Jde především o špatné chápání celého konceptu Zelené kávy. V minulosti byly provedeny testy a studie, které měly prokázat či vyvrátit účinky tohoto doplňku. Jak jistě víme, klinické testy se provádí na tisících jedinců s různými propozicemi. Testy Zelené kávy pouze na 16-40. Ano, čteme správně. Takto malá skupinka lidí nemůže prokázat relevantní výsledky. Roku 2014 proběhla Spojenými státy kauza, která byla vznesena proti soukromé podnikatelce. Obvinění bylo jasné - prodej nekvalitního produktu a šíření klamných tvrzení. Byla uznána vinou a pokutována 9 miliony dolarů. To Zelené kávě příliš nepřispělo. I proto na ní mnoho lidí pohlíží jako na podvod. Jak to tedy je? Funguje, nebo nefunguje? Vzhledem k účinným látkám a jejich všeobecným účinkům můžeme s jistotou říci že ano. Nic však není zadarmo. Mnoho lidí si totiž myslí, že mohou jen užívat Zelenou kávu a budou hubnout. Tak to bohužel nefunguje. Musíme něco obětovat. Je třeba pozměnit svůj životní styl, jídelníček a především přidat zdravý pohyb.
 
Jak dávkovat Zelenou kávu
Denní dávka je stanovena na maximální hodnotu 1600 mg denně. Toto množství by mělo být rozděleno mezi snídani a oběd. Musíme však pamatovat, že je nutné brát dávku cca 30 minut před jídlem, abychom docílili co největšího účinku. Doporučujeme začít nejdříve na poloviční dávce, abychom viděli, jaký má Zelená káva účinek na tělo. Následovně můžeme dávku zvyšovat až do udané indikace. Nezapomínejme na užívání ve vlnách. Po 3 týdnech užívání by měla přijít týdenní pauza.