Salvinia Hispanica

Chia

Šalvěj Hispánská
Kategorie:
Superpotravina
Vhodné kombinace:
 
 
Roku 1993 vyhrává závod na 100 mil v americkém Coloradu domorodý Američan z kmene Tarahumara. Jeho vítězství by nebylo záhadou, kdyby se mu to nepovedlo bez nulové přípravy, vybavení a především ve věku 55 let a v původní obuvi. Po zopakování svého výsledku v roce 1997 se o něj začala zajímat veřejnost. Zjistilo se, že část jeho stravy tvoří Chia semínka.
 
 
Již staří a moudří Aztékové znali účinky této rostliny. Bylina se nazývá Salvinia Hispanica, neboli Šalvěj Hispánská. Jedná se o metr vysokou jednoroční rostlinu kvetoucí bílými nebo fialovými květy. Její listy jsou cca 3-5 centimetrů dlouhé. Pěstuje se jak kvůli jejím jedlým semenům, tak i pro estetický vzhled k dekorativnímu využití. Největší oblastí pěstování je střední a latinská Amerika, především Mexiko. Jeden z mexických států, Chiapas, je dokonce pojmenovaný přímo po Chia. Jejich hodnotu i důležitost dokazuje i fakt, že je Aztékové používali i jako platidlo.
 
Složení
Chia semínka jsou sama o sobě velmi výživná. Nalezneme v nich vše, co naše tělo potřebuje. Krom vysokého zastoupení bílkovin (kolem 20%) je třeba zmínit především tuky. Těch je v semínkách cca 25%, z čehož je cca 65% Omega-3 mastných kyselin. Tyto kyseliny jsou pro naše tělo existenčně důležité. Další položkou jsou sacharidy v zastouení 25% a vláknina 35%. Celkové spektrum je velmi vyvážené, což činí z Chia semínek skvělou volbu. Nutno dodat i vysoký obsah vitamínů B, A, C a celé řady minerálů, které naše tělo potřebuje.
 
Léčebné účinky
Pravidelná konzumace Chia semínek má celkově blahodárné účinky, což věděli lidé už před stovkami let. Největším pozitivem je jistě podpora imunitního systému. Krom toho do sebe dostáváme celkové spektrum živin, vitamínů a minerálů, které jsou pro naše tělo prospěšné. Dalšími podpůrnými účinky je snižování krevního tlaku, regulace cukru v těle a podpora kardiovaskulárního systému vlivem přítomnosti Omega-3 mastných kyselin.
 
Vedlejší účinky
Bohužel co se dá považovat za léčebné účinky, může být v jistých chvílích i účinkem vedlejším. Chia semínka se nehodí pro osoby s nízkým krevním tlakem, s nízkým cukrem, nebo ty, kteří berou léky na ředění krve (warfarin).
 
Způsob užití
Dávkování Chia semínek se nedá jednoznačně určit. Prakticky neexistuje studie, která by vymezovala jasnou hranici, kdy je jejich užívání prospěšné a kdy ne. Všeobecně platí, že jako denní dávka bohatě postačí dvě polévkové lžíce. Avšak u aktivních sportovců se tato dávka záměrně překračuje, aby tak dosáhli většího přísunu energie a potřebných živin.
 
 
Způsoby užití se liší. Můžeme Chia semínka kombinovat s jídlem, tedy přidávat je do jogurtu, do pečiva a dalších. Stejně tak můžeme ze semínek vyrobit gel smícháním jich s vodou či mlékem. Tento gel se následně používá do kaší, pudinků a obdobných pokrmů. Další možností je nasypat Chia do skleničky, zalít je vodou a pít vylouhovaný nálev.
 
Dávkování
Dvě polévkové lžíce denně