Využijte 20% slevu na nový Kotvičník s 40 % protodioscinu. Více informací

Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 999 Kč
999 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

Stres – jak s ním bojovat a neničit si zdraví

21.března 2022, Poradna, Štítky: Stres

Co je to stres?

Stres je přirozenou reakcí těla na fyzický nebo psychický podnět, který klade na organizmus zvýšené nároky. Tyto podněty označujeme jako stresory. Stresor je jakýkoliv faktor (vnější, vnitřní), který vyvolává stresovou reakci organizmu. Během stresu se vyplavují různé hormony, které připravují tělo na to, aby se nebezpečí vyhnuly nebo mu čelily (reakce útěk nebo útok).

Příznaky stresu

Tělo při stresu produkuje větší množství stresových hormonů kortizolu, adrenalinu a noradrenalinu. Ty vyvolávají následující reakce:

  • bušení srdce
  • zvýšený krevní tlak
  • nadměrné pocení
  • bolest a svírání na hrudní
  • kosti
  • svalové napětí
  • bolest hlavy
  • únava
  • nechutenství
  • změny nálad
  • podrážděnost
  • úzkost a deprese

Příčiny stresu

Stres má mnoho individuálních příčin. Ty, které na jednoho působí jako silný stresor, mohou být pro druhého naprosto banální záležitostí. Mezi hlavní příčiny stresu patří:

  • Zaměstnání (časová tíseň, nadměrné požadavky, monotónní práce, personální změny)
  • Nedostatek spánku a odpočinku (neschopnost relaxovat)
  • Stravovací návyky (nadbytek cukru a tuku, alkoholismus, konzumace průmyslově zpracovaných potravin)
  • Cvičení (nedostatek pohybu i nadměrné cvičení)
  • Nevhodné životní prostředí (znečištěná voda, toxiny, smog, chemikálie)
  • Neočekávaná životní událost (vážná nemoc, nehoda, zranění, úmrtí)
  • Partnerské problémy (hádky, nevěra, rozvod)
  • Chronické zdravotní problémy
  • Finanční situace (dluhy, hypotéka)
  • Vzdělání (zkoušky, testy, autoškola)
  • Rodinné změny (přírůstek v rodině, stěhování, stavba domu)

Dělení stresu

Stres nejčastěji dělíme podle doby jeho působení na akutní a chronický stres. Akutní stres vzniká náhle a je to okamžitá reakce těla na novou a náročnou situaci. Je to druh stresu, který můžeme cítit, když třeba jen o vlásek unikneme autonehodě. Jakmile nebezpečí pomine, všechny tělesné systémy se vrací do normálu. Když jsme ale pod stresem dlouhodobě, může se rozvinout chronický stres. Dlouhodobý stres, jako je tento, může mít negativní dopad na naše zdraví. Přispívá totiž k úzkosti, oslabuje imunitu a zvyšuje riziko mnoha onemocnění. Důsledky působení dlouhodobého stresu mohou být opravdu závažné. Proto je potřeba se stresem bojovat a naučit se ho zvládat.

Je stres škodlivý?

Stres nemusí být nutně škodlivý. Stres může být ve skutečnosti i dobrý, pokud na nás nepůsobí negativně. Stres totiž dělíme na distres a eustres. Distres je stres, který nás negativně ovlivňuje a vychází z negativních prožitků (finanční krize, uzávěrka termínů, pohřeb, vztahové problémy, nemoc…). Tento stres může poškodit zdraví člověka. Naopak eustres je stres, který na nás působí pozitivně a vychází z pozitivních událostí (svatba, výhra v loterii, dovolená, povýšení v práci…). Eustres je to, co nám dodává energii a motivuje nás ke změně. Dává nám pozitivní nadhled a umožňuje nám překonávat překážky a nemoci.

Důsledky distresu Důsledky eustresu
  • nedostatek spánku
  • únava
  • bolest hlavy
  • náladovost
  • nechutenství
  • svírání na hrudi
  • trávicí potíže
  • přetížení organismu
  • syndrom vyhoření
  • zvýšený pocit energie
  • motivace
  • zvýšená soustředěnost
  • větší produktivita
  • pocit vzrušení
  • pozitivní výhled
  • zvýšená odolnost

Syndrom vyhoření

Syndrom vyhoření je psychický stav definovaný emoční vyčerpaností, „opotřebením“ a celkovou únavou. Vyskytuje se hlavně u lidí, kteří pracují s lidmi a jejich práce závisí na osobním hodnocení. Syndrom vyhoření vychází z chronického stresu a projevuje se únavou, poklesem výkonu, depresemi, úzkostí, poruchami spánku, zhoršenou schopností soustředit se, neschopností uvolnit se, životní nespokojeností, vztahovými problémy a sníženou sebedůvěrou. Příčinou syndromu vyhoření je zejména zvýšený tlak na vlastní výkon, který doprovází značné obavy z vlastního selhání. Mezi profese nejvíce ohrožené syndromem vyhoření patří lékaři, zdravotní sestry, ošetřovatelé, psychologové, sociální pracovníci a učitelé.

Desatero pro zvládání stresu

  1. Naučte se říkat ne
  2. Buďte realističtí
  3. Stanovte si priority a plánujte si čas
  4. Buďte optimističtí
  5. Dělejte si radost
  6. Mluvte o svých potížích
  7. Pravidelně cvičte
  8. Zajímejte se o své zdraví a stravu
  9. Poslouchejte hudbu
  10. Zaměřte se na duševní pohodu a relaxujte

„Buď v klidu“ aneb už žádný stres

Se stresem vám můžou pomoci i různé bylinky. Mezi nejvýznamnější bylinky pomáhající se stresem patří třezalka tečkovaná, kozlík lékařský, bakopa drobnolistá, ženšen, heřmánek a rozchodnice růžová. Za zkoušku určitě stojí unikátní produkt BeCool, který podporuje duševní zdraví a dodává vitalitu. Díky jedinečné směsi bylin, vitamínů a aminokyselin dokáže pomoci se stresem i napětím a zlepšuje kvalitu relaxace.

Autor článku
Mgr. Daniela Krčová
Copywriterka, Nutriční specialistka, Nutriční terapeutka, Instruktor fitness
21.března 2022, Poradna, Štítky: Stres
Líbí se vám tento článek? Tak ho nasdílejte:
Facebook INSTAGRAM
Podobné články
Kategorie
Vyhledat článek
Populární články
Nejčastější štítky
Zobrazit další