Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 999 Kč
999 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

Cholin

Zpět do slovníku

Co je cholin

Cholin je složkou, která patří do skupiny komplexu vitaminu B. Tato látka je obsažena ve stravě a v těle se relativně vyskytuje ve velkém množství. Tělo si cholin může vyrábět samo z aminokyseliny methionin, kyseliny listové a pomocí vitaminu B12. Cholin je rozpustný ve vodě a alkoholu. Vstřebávání do organismu probíhá ve střevech. Z těla je v nejvyšší míře vylučován močí.

Jeho úkol v lidském organismu spočívá v transportování tuků, přitom zabraňuje ukládání tuků v játrech. Společně s inositolem, který je dalším vitaminem z komplexu vitamínů B, se podílí na přeměně tuků a cholesterolu. Cholin dokáže spolu s fosforem a mastnými kyselinami vytvořit látku lecitin - nedílnou součástí nervových buněk.

Vliv cholinu na naše zdraví

Cholin je jednou z nejdůležitějších látek pro lidský organismus. Pozitivní je především pro správnou činnost naší nervové soustavy a schopnost soustředit se. Díky němu se můžeme naučit nové věci a pomáhá nám k lepší koncentraci. Ačkoli je cholin pro lidský organismus velmi důležitý, jeho nedostatkem trpí skoro každý člověk.

Díky cholinu jsme odolnější vůči stresu a také lépe spíme. Nejvíce cholinu je v lidském organismu obsaženo v dětství nebo během raného stadia života, kdy se mozek vyvíjí. Postupem času se jeho hladina začíná snižovat a je nutné jej doplňovat. Cholin je obsažen ve velkém množství potravin. Stačí proto vybrat potraviny s jeho nejvyšším obsahem a jeho hladinu vyrovnat nejšetrnější, tedy přirozenou cestou.

Cholin a jeho funkce

Hlavní úlohou cholinu v lidském organismu je tvorba neurotransmiteru acetylcholinu, díky kterému dochází ke komunikaci mezi nervovými buňkami. Při nedostatku cholinu je tělo vystaveno řadě zdravotních potíží. Úzce je jeho nedostatek spojován s Alzheimerovou chorobou a dalšími psychiatrickými onemocněními. U jedinců s nedostatkem cholinu dochází k výpadkům krátkodobé a dlouhodobé paměti.

Tato látka má také přímý vliv na látkovou výměnu, tedy na již zmíněném zpracování cholesterolu. Zde platí jednoduchá rovnice. Čím více cholinu přijmeme z potravy, tím lépe je z těla vyplavován a odbouráván cholesterol. Díky tomu také klesá hladina cholesterolu v krvi. S touto funkcí také úzce souvisí ochrana zdraví před rozvojem aterosklerózy, mozkové mrtvice a infarktu. Při dlouhodobém nedostatku cholinu může dojít k cirhóze jater (ztvrdnutí) a steatozu jater (ztukovatění). Může mít vliv na ucpávání a tvrdnutí cév a vysoký krevní tlak.

Cholin při léčbě civilizačních chorob

Cholin se používá v medicíně i přírodní medicíně pro léčbu civilizačních chorob. Vědecké studie poukazují na zlepšení různých jaterních onemocnění, při dlouhodobém užívání cholinu a to u pacientů, kteří si játra poškodili vlivem užívání alkoholu, drog, léků aj.

Cholin a jeho nadměrné užívání

Při nadměrném užívání cholinu může pacient pociťovat bolesti svalů a nechutenství k jídlu. Tuto látku by neměli užívat pacienti, kteří se léčí s depresí nebo jiným vážnějším psychiatrickým onemocněním. Toxické působení cholinu na lidský organismus zatím nebylo zjištěno.

Kdy užívat cholin ve větší míře?

Cholin v doplňcích stravy se doporučuje používat při dlouhodobém psychickém stresu a nadměrným nárokům na paměť. V tyto stavy je spotřeba cholinu až dvojnásobná. Působení cholinu v těle nepříznivě ovlivňuje estrogen, alkohol, voda a síra.

Nedostatek cholinu v lidském organismu

Nedostatek cholinu se projevuje především únavou, bolestmi hlavy, častými změnami nálad, svalovými bolestmi a výpadky krátkodobé či dlouhodobé paměti. Nedostatek se může projevit u vegetariánů.

Hlavní znaky při nedostatku cholinu

  • záněty jater
  • záněty ledvin
  • poruchy krátkodobé i dlouhodobé paměti
  • zácpa
  • silné bušení srdce
  • hučení v uších

Doporučená denní dávka cholinu

Doporučená denní dávka zatím nebyla stanovena. Lékaři a odborníci na výživu doporučují přijímat alespoň 1 gram denně. Tento fakt samozřejmě záleží na věku jedince. Malé děti nepotřebují zásadní příjem cholinu, protože jej mají ve svém organismu dostatek. Většina doporučeného množství se do organismu dostane v běžné stravě. Při nadměrné psychické zátěži je vhodné užívat potravinové doplňky, ve kterých jsou 3 gramy této látky. Cholin, v kombinaci s dalšími základními dietetickými opatřeními, patří k preventivním opatřením proti ateroskleróze. Doporučená denní dávka by měla být následující:
  • miminka – 125 až 150 mg/den
  • děti od 1 do 8 let – 150 až 250 mg/den
  • děti od 8 do 13 let – 250 až 375 mg/den
  • dívky a ženy nad 14 let – 425 až 550 mg/den
  • chlapci a muži nad 14 let – 550 mg/den
  • těhotné ženy – 450 až 550 mg/den
  • kojící ženy – 550 mg/den

Obsah cholinu v potravinách

Listová zelenina - zvláště vegetariáni by listovou zeleninu měli zařadit do svého jídelníčku. Například ve 100 g hlávkového salátu je obsaženo přibližně 15 mg cholinu. Dále je obsažen v čínském zelí a kapustě.

Arašídy - jsou přirozeným zdrojem cholinu a také omega 3 a 6 mastných kyselin, železa a hořčíku. 100 g porce obsahuje 1 000 mg cholinu.

Pšeničné klíčky - jsou bohatší na tuto látku než listová zelenina. Ve 100 g je obsaženo kolem 2 500 mg cholinu.

Játra - obsahují velké množství hořčíku, fosforu a železa. Ve 100 g je obsaženo zhruba 800 mg cholinu.

Luštěniny - i zde je obsažené velké množství cholinu a dalších zdraví prospěšných látek.

Vaječné žloutky - ve 100 g je obsaženo až 500 mg cholinu.

Kdy začít s užíváním

Cholin zapojte do svého jídelníčku vždy v době, kdy je vaše tělo vystaveno psychické zátěži a nadměrnému stresu. Spolu se základními dietetickými opatřeními je jeho příjem v potravě důležitým pilířem pro správný chod organismu a životně důležitých orgánů v těle.
Cholin
Autor článku
Kristýna Franclová
Copywriterka
Zpět do slovníku