Pomoc při bolesti kloubů: 20% SLEVA na Boswellii. Do neděle navíc pro objednávky nad 299 Kč DOPRAVA ZDARMA.

Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 299 Kč
299 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

Glykemický index

Zpět do slovníku

Co je glykemický index?

Glykemický index (GI) je vyjadřován číslem a udává informace o tom, jakou rychlostí se sacharidy z potravy přemění v trávicím traktu na glukózu, která se následně dostane do krevního řečiště. Glukóza má index hodnoty 100, ale existují i potraviny s vyšším GI.

Jakou funkci má glykemický index?

Glykemický index je zásadním ukazatelem při dodržování zdravé racionální stravy a při hubnutí. GI vyjadřuje to, o kolik se hladina glukózy v krvi zvýší za 2 až 3 hodiny po zkonzumovaném jídle. Pro redukci váhy je důležité jíst potraviny s nízkým GI, neboť zasytí na delší dobu.

Pro glykemický index platí pravidlo, že potraviny s vysokým GI (jednoduché sacharidy) rychle zvyšují hladinu glukózy v krvi a nastává hyperglykemie. Při té se vyplavuje do krve hormon inzulín, který přeměňuje krevní cukr na tuky a tím stabilizuje hladinu krevního cukru.

Naopak potraviny s nízkým GI (nejnižší komplexní sacharidy) udržují optimální hladinu glukózy v krvi nebo ji jen mírně zvyšují. Do krve se vyplaví minimální množství hormonu inzulínu a člověk se cítí déle zasycen, nechybí mu dostatek energie a nepřibírá na váze.

Jaké potraviny konzumovat

Rozlišujeme potraviny s nízkým, středním a vysokým glykemickým indexem. GI je ovlivňován typem sacharidů a přítomností tuků, bílkovin a vlákniny v potravinách, které glykemický index snižují. Naopak nárůst GI nastává v rozvařených potravinách a přezrálém ovoci.

Potraviny s nízkým GI (<55)

  • Mléčné výrobky, luštěniny, vejce, většina ovoce a zeleniny, maso, sója, tvarohové sýry, obilné klíčky, ořechy, semínka, houby, hořká čokoláda

Potraviny se středním GI (56-69)

  • Rýže, těstoviny, vařené brambory, celozrnné pečivo, obilné vločky a kaše, kukuřice, banány, pohanka, fruktóza, hroznové víno, ananas, žitná mouka

Potraviny s vysokým GI (>70)

  • Sladkosti, slazené nápoje, popcorn, sladké a bílé pečivo, datle, meloun, med, kandované ovoce, mléčná čokoláda, řepný cukr, glukóza, pivo, tvrdý alkohol, bramborová kaše
Glykemický index, snídaně
 
Autor článku
Radka Kelichová
Copywriterka
Zpět do slovníku
Související zboží