Hořčík

Zpět do slovníku

Hořčík a jeho význam

Hořčík neboli magnesium, je v našem těle velmi důležitý stopový prvek. Po chemické stránce má v našem organismu nezastupitelnou roli a patří k jednomu z univerzálních minerálů našeho těla. Ovlivňuje správnou funkci metabolismu, působí jako prevence proti onemocnění kardiovaskulárního systému. Dále zajišťuje snížení krevního tlaku, omezuje srdeční arytmii a rozšiřuje tepny.
Podle posledních průzkumů má hořčík pozitivní vliv na diabetes druhého stupně, který dokáže pozitivně zmírňovat. Doporučován bývá také sportovcům, kterým uvolňuje svaly po dlouhodobém zatížení. Zlepšuje paměť, podporuje myšlení a zmírňuje menstruační potíže.
Jak je vidět, hořčík působí na celou řadu zdravotních neduh a pomáhá předcházet závažným zdravotním onemocněním. Víte, kde se v přirozené stravě hořčík vyskytuje a kolik bychom ho měli během dne užít?

Hořčík v lidském organismu

Hořčík se v našem těle vyskytuje uvnitř buňky a v medicíně se řadí na druhé místo mezi nejčastěji zastoupené minerály uvnitř buněk. (na prvním místě je draslík) Hořčík se v čisté formě téměř nevyskytuje. Přitom jde o minerál, který musíme pravidelně doplňovat. Působí v mnoha procesech, kde se mnohdy doplňuje s dalšími minerály.
Zajímavostí je, že v lidském organismu je často zaznamenán úbytek právě hořčíku, než například nedostatek vápníku, který je navíc často přidáván do nejrůznějších potravin. Velmi důležitá je také forma přijatého hořčíku. Nejčastěji užívaný je oxid hořečnatý, přidávaný do šumivých kapslí. Hořčík navázaný na aminokyseliny je tělem vstřebáván mnohem lépe. Ideální variantou pro lidský organismus je pak hořčík malát, popřípadě hořčík bisglycinát. Tyto dva druhy jsou tělem velmi dobře přijímány a to bez nežádoucích účinků.
Další, trochu zvláštní forma hořčíku je pak hořčík navázaný na neesenciální aminokyselinu l-threonát, jehož výroba je patentovaná a jako jediná zároveň efektivně proniká i přes mozkovou bariéru. Může tak působit i přímo v mozku pro zlepšení kognitivních procesů, zklidnění nervů a zlepšení spánku.

Hořčík a jeho funkce v organismu

Ze všech výše uvedených forem hořčíku, má nejlepší vstřebatelnost pro lidský organismus hořčík l-treonát, který dokáže příznivě působit na klidný spánek a doporučuje se také při větší mozkové zátěži. (Hořčík l-treonát se doporučuje užívat v době zkouškového období, během maturit i v pracovním procesu, kdy se zaměřujete na důležitý projekt)
Tato forma hořčíku patří mezi nejdražší, ovšem jeho denní doporučovaná dávka je velmi nízká. Dobrou variantou je pak kombinace hořčíku malátu, treonátu a bisglycinátu, díky čemuž získáme optimální doplnění hořčíku v našem těle.

Funkce hořčíku v lidském organismu

  • působí na správnou činnost nervů a svalů
  • má protikřečový účinek
  • uvolňuje svalové napětí
  • přináší uvolněnost tkání, orgánů
  • zlepšuje transport cukrů do buněk
  • podílí se na produkci energie
  • podporuje účinek inzulinu
  • chrání před škodlivostí nadbytečného vápníku
  • zlepšuje využití kyslíku v buňkách

Výskyt hořčíku

Přirozeným zdrojem hořčíku v potravinách jsou jednoznačně celozrnné výrobky, ořechy, sójové boby, pšeničné klíčky, přírodní rýže, ryby, drůbeží a skopové maso, sýry a kakao. V zelenině jej najdeme především v listové zelenině a kukuřici, v ovoci je obsažen hlavně v citronech, jablkách a fících.

Doporučená denní dávka hořčíku

Denní přísun hořčíku u dospělého jedince by se měl pohybovat kolem 300-400 mg. Těhotným a kojícím ženám se doporučuje vyšší denní dávka, až 450 mg. Pozor na častou konzumaci bílé mouky a loupané rýže, díky kterým dochází k relativnímu nedostatku hořčíku. Z těla se magnesium vyplavuje při výrazném pocení, vysokou intenzitou nebo vysokými teplotami.

Nedostatek hořčíku v těle

Hořčík je z těla dále přirozeně vylučován prostřednictvím ledvin a střev, menší množství v těle zaznamenáváme při onemocnění zažívacího traktu v souvislosti s chronickým alkoholismem nebo při jednostranné výživě. Nedostatek hořčíku se projevuje nervovými a srdečními poruchami, závratěmi, neklidem, bušením srdce, úbytkem váhy či depresemi. Nepříznivě je ovlivňována také látková výměna v organismu, co vede ke zvýšené únavě a slabosti.

Nadbytek hořčíku v těle

Zdravý organismus není ohrožen nadměrným výskytem magnesia. Nebezpečí se může vyskytnout u osob s ledvinovými chorobami nebo hyperfunkcí štítné žlázy. Tito jedinci pak mývají potíže se svalovou slabostí, ospalostí, omámeností, může se dokonce vyskytnout špatná koordinace apod.

Co je dobré vědět nakonec

Alkohol silně podporuje vylučování hořčíku. Proto se při pravidelném konzumování i malého množství alkoholu doporučuje zvýšit denní potřebu hořčíku až na 500 mg.
Potraviny bohaté na Hořčík
Autor článku
Kristýna Franclová
Copywriterka
Zpět do slovníku
Související zboží
Echinacea purpurea - Prášek z kořene

Echinacea purpureaPrášek z kořene

  • Působí na imunitní systém
  • Vhodné na odvary
  • Vhodné při nachlazení
136 Kč
/ 100g
Skladem
Harpagofyt ležatý - Drcený kořen

Harpagofyt ležatýDrcený kořen

  • Přímo z původních oblastí
  • Výhodné balení
  • Podporuje funkci jater
249 Kč
/ 100g
Skladem
EnergyUp - Mix

EnergyUpMix

  • Dodává energii
  • Oddaluje únavu
  • Zvyšuje vitalitu
Vegetariánské kapsle
Recyklovatelný obal
Premium
Novinka
Bestseller
349 Kč
/ 30kap.
Skladem
Tymián - Drť

TymiánDrť

  • Ryby, maso, pečivo
  • Hodí se do vaření
  • Příjemná chuť i aroma
Novinka
29 Kč
/ 20g
Skladem