Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 999 Kč
999 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

Kyselina pantotenová

Zpět do slovníku

Kyselina pantotenová má pozitivní účinky na nervový systém. A v čem jiném nám dokáže pomoci?

Kyselina pantotenová je známá spíše pod názvem Vitamin B5. Pokud si ji budeme chtít objednat ve formě doplňků stravy, v komerčním světě je také pojmenovaná jako D-pantotenová kyselina. Název pantotenová pochází z řeckého slova "pantos" - co v překladu znamená jako všudypřítomný. A proč zrovna takto? Protože je obsažena ve všech tkáních našeho těla a je pro správnou funkci našeho těla doslova nezastupitelná.
Kyselina pantotenová je součástí hned několika enzymů, které řídí chemické reakce v našem těle. Koenzym A se přímo podílí na základní přeměně cukrů, tuků a dalších látek našeho těla a účastní se na metabolismu všech živin v těle. Dále přispívá k normálnímu energetickému metabolismu, syntéze a metabolismu některých hormonů a vitamínu D, normální mentální činnosti a snížení míry únavy a vyčerpání.
Kromě toho se kyselina pantotenová využívá v případě osteoartritidy, revmatické artritidy, nervové bolesti, premenstruačního syndromu, zvětšené prostaty, i proti působení stresu na náš organismus.

Kyselina pantotenová je hojně obsažena v potravinách. Kde je obsažena nejvíce?

Kyselina pantotenová je jeden z hydrofilních, tedy ve vodě rozpustných vitamínů. Objevena byla už v roce 1933 J.Wiliamsem. Jde o přirozený vitamín, který je v menším i větším množstvím obsažen v potravinách.
Nejvyšší podíl kyseliny pantotenové je obsažen v kvasnicích, játrech, ledvinách, vaječném žloutku a vařené brokolici. Dále je obsažena v melounech, mléce, hrachu, fazolích, sóje, sezamových a slunečnicových semenech, ořeších, tresčích jikrách, langustách, atd. Současný trh obsahuje celou řadu potravin, které jsou obohaceny kyselinou pantothenovou. Bývá totiž přidávána ve formě pantothenanu vápenatého spolu s dalšími vitamíny B-komplexu do cereálních produktů, nápojů, dietetických a dětských potravin.

Doporučená denní dávka kyseliny pantotenové

Ke správnému fungování organismu u dospělého člověka stačí kolem 10-20 mg kyseliny pantotenové na den. K léčebným účelům je doporučována dávka 10 x vyšší, tj. 100 mg na den. Vzhledem k bohatému obsahu v potravě, dochází k jejímu nedostatku jen v ojedinělých případech. Zvýšenou opatrnost je třeba brát v potaz při přecitlivělosti na kyselinu pantotenovou a při léčbě streptomycinem používaným u těžších infekcí.

Kdy se doporučuje užívání kyseliny pantotenové ve větším množství?

  • Pomáhá organismu při dlouhodobé únavě a vyčerpání.
  • Používá se ve formě lokálně nanášených přípravků k urychlení hojení ran a popálenin. Hojně je využíván v produktech péče po opalování.
  • Ve formě léčivého přípravku se dexpanthenol používá při podpůrné léčbě zánětlivých onemocnění horních cest dýchacích.

Co dělat, když máme pocit nedostatku kyseliny pantotenové?

Protože je kyselina pantotenová obsažena v běžných potravinách, její nedostatek se vyskytuje pouze ojediněle. Pokud se tak přece jen stane, je potřeba doplnit i další vitamíny ze skupiny B. Nedostatek vitaminu B se projevuje vyčerpáním, bolestmi hlavy, nespavostí, depresemi, nechutenstvím, zácpou a sníženou odolností vůči infekcím. Podle různých průzkumů má nedostatek vitaminu B příčinu ke vzniku akné.
Ořechy jsou bohatým zdrojem vitaminu B5

Autor článku
Kristýna Franclová
Copywriterka
Zpět do slovníku