Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 999 Kč
999 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

Kyselina tříslová

Zpět do slovníku

Kyselina tříslová pomáhá k očištění organismu, má však také další pozitivní účinky. Jaké?

Třísloviny neboli taniny se běžně vyskytují v rostlinách. Kromě plodů, stonků a listů některých stromů, zejména pak v dubových a jim příbuzných, se přirozeně vyskytuje také v ovoci a zelenině. Obsah kyseliny tříslové poznáte celkem snadno a to podle kyselé chuti. Každá rostlina má díky taninu typickou chuť.
Tato kyselina má pozitivní účinky pro náš organismus. Kromě toho, že má silné antioxidační účinky, stahuje také svaly a vlásečnice. Co to pro naše tělo znamená? Tanin zabraňuje pronikání škodlivin do krve. Je také důležitý pro zastavení krvácení, zmírnění průjmů a bojuje proti ústním bakteriím. Proto je hojně používán ve farmaceutickém či kosmetickém průmyslu, při výrobě léků na srážlivost krve, k léčbě dutiny ústní apod.

Které plodiny mají nejvíce obsahu kyseliny tříslové?

Různé typy tříslovin můžeme najít v řadě rostlinných zdrojů. Velkým obsahem kyseliny tříslové je kakao, zelený čaj i kávové boby. Jsou obsaženy také v luštěninách i různých bylinkách, třeba v šalvěji a tymiánu. Kde jich je nejvíc?
Červené víno - za trpkou chuť červeného vína stojí právě třísloviny. Velké množství je obsaženo v mladých odrůdách. Obsah kyseliny tříslové najdeme především ve slupkách, stonku a zrníčkách hroznu. Kyselina tříslová silně ovlivňuje chuť vína, jiskru, barvu, ale také pomáhá při jeho zrání a chrání jej proti parazitům. Stejně tak, jako naše tělo. Třísloviny obsažené v červeném víně mají antioxidační efekt a jsou protizánětlivé. Vědecké studie dokazují, že mají příznivé účinky na cévy a zabraňují kornatění tepen.
Ovoce - Taniny obsažené v ovoci, konkrétně v kaki nebo granátovém jablku, brusinkách, hroznech, borůvkách, jablkách a hroznech na sebe umí vázat toxické látky a působí proti škodlivým virům, kterými je naše tělo hlavně v období podzimu a zimy často vystaveno.
Ořechy a luštěniny - Také ořechy, zvláště arašídy, pistácie, vlašské ořechy, pekanové ořechy, mandle či lískové oříšky jsou bohaté na kyselinu tříslovou. V hojném množství jsou obsaženy také v luštěninách, zvláště v červených fazolích. Je nutné však počítat při tepelné úpravě, fermentaci, namáčení nebo klíčení s velkou ztrátou taninu z těchto surovin.
Čokoláda, čaj a káva - Potěšíme hlavně milovníky čokolády, kávy a čaje, když prozradíme, že třísloviny v nich obsažené zpomalují aktivitu bakterií, které zapříčiňují zubní kaz. Musí jít však o kvalitní produkty. Hlavně hořká čokoláda s vysokým obsahem kakaa je zdravá a měla by být našemu tělu dodávána v malém množství každý den. Zdravý je i zelený čaj pro své množství taninů. Koncentrace kyseliny tříslové je zde vyšší, než v čaji černém. Proto je zelený čaj věhlasný svými antioxidačními účinky. Musí být však dobře připraven. Voda by měla mít teplotu 60–80 °C a nelouhujte ho déle než dvě minuty.

Má kyselina tříslová nějaké nežádoucí účinky?

I když má kyselina tříslová pozitivní účinky pro náš organismus, i zde musíme mít na mysli, že všechno se má užívat s mírou. Její nadbytek může působit antinutričně. Taniny snižují výživovou hodnotu dalších důležitých látek pro naše tělo, zvláště to pak platí u bílkovin. Odborníci nemají žádné přesné měřítko, kolik taninu by dospělý člověk měl za den zkonzumovat. Nicméně přemíru ve stravě poznáte podle nejrůznějších zdravotních komplikací, jako je bolest žaludku, zvracení nebo zácpa.
Zelený čaj je plný tříslovin

Autor článku
Kristýna Franclová
Copywriterka
Zpět do slovníku