Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 299 Kč
299 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

Vitamin B1

Zpět do slovníku

O co se vlastně jedná?

Vitamin B1 (thiamin) patří mezi vitamíny rozpustné ve vodě. Naše tělo ho neumí skladovat, proto je důležitá správná stavba jídelníčku. Neměli byste konzumovat příliš kávy a cukrů, protože ty nás o thiamin ochuzují.
Jeho nedostatky v potravě mohou způsobovat zhoršení paměti, snížení koncentrace, rozvoj melancholie, nebo až deprese.
Naopak o jeho nadbytek se nemusíte bát, naše tělo ho hravě vyloučí močí.

V čem ho najdeme?

Vitamin B1 se nachází v ovesných vločkách, rýži, ořechách, semínkách, květáku, chřestu, bramborách, luštěninách, kvasnicích, mase, vnitřnostech (hlavně játra), a v mléčných výrobcích. Při běžné pestré stravě byste ho měli mít dostatečné množství.

Co s nedostatkem Vitaminu B1?

Nedostatek Vitaminu B1 často postihuje alkoholiky, lidi s poruchou jeho vstřebávání, s poruchami nervů a trávení. Jeho nedostatek hrozí také při častém zvracení, hladovkách, chronické hemodialýze a chudokrevnosti.
Pokud budete mít nedostatečnou hladinu vitaminu B1, může se to projevit poruchami funkce nervů, slabostí, brněním končetin, pocitem znecitlivění končetin, a zhoršením celkového stavu organismu.
Při avitaminóze, neboli úplném chybění Vitaminu B1, se dostaví srdeční poruchy, ztráta citlivosti končetin, poruchy chůze, záněty nervů, poruchy psychiky a různé otoky.

Kdo ho potřebuje víc?

Zvýšenou potřebu vitaminu B1 mohou mít ženy užívající hormonální antikoncepci, děti, kojící a těhotné ženy, lidé ve stresu, nebo lidé podávající velký fyzický výkon, alkoholici, senioři, lidé s nedostatečnou výživou.

Účinky Vitaminu B1

Vitamin B1 je součástí přibližně třiceti enzymů. Má roli v přeměňování cukrů na energii, takže je důležitý pro správné fungování našeho nervového systému a srdce.
Mezi jeho nejdůležitější účinky patří napomáhání růstu a vývoji buněk, udržování normální psychické činnosti, zvyšování kognitivních funkcí (hlavně pozornosti a paměti), pomáhá tělu se vyrovnat se stresem, podporuje správnou činnost srdce a nervové soustavy, posiluje imunitu a obranyschopnost, reguluje hladinu cukru v krvi a přeměňuje ho na energii, snižuje únavu, dodává energii našemu tělu i mysli.
Ryze, orechy a seminka obsahuji vitamin B1


Autor článku
Bořek Hanuš
Copywriter, Copywriter
Zpět do slovníku