Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 999 Kč
999 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

Vitamin B6

Zpět do slovníku

Vitamin B6 stojí za naší krásnou a dobrou náladou. Má však příznivé účinky na naše svaly. V čem jiném nám ještě pomáhá?

Vitamin B6 je nedílnou součástí skupiny B komplexu. Občas mu přezdíváme také pyrioxin. Jde o vitamín rozpustný ve vodě a zodpovídá se za tvorbu hemoglobinu, červeného krevního barviva. Stojí také za neustálou prací metabolismu bílkovin a glukózy, které potřebujeme pro správné fungování svalů při sportu, ale i během celé řady dalších denních činností.
Poprvé byl objeven v roce 1932 a od té doby se o něm vědci dozvídají stále nové věci. Je neustále zkoumán a připisovány jsou mu další a další pozitivní účinky pro naše tělo. Už víme, že je vitamin B6 nejvíce spojován se správnou funkcí našeho metabolismu a také se podílí na tvorbě serotoninu v mozku.
Pro naše tělo je vitamin B6 jednoduše nepostradatelný. Potřebujeme ho každý den, a proto pro nás hraje významnou roli. Potřebujeme ho například při pohybu, výrobě energie a pro správné proudění krve.
Pyridoxin je také důležitý při udržování zdravého nervového systému a hladiny cukru v krvi. Dokonce také ulehčuje od bolesti a zlepšuje náladu. Vitamin B6 je důležitý pro metabolismus aminokyselin a sacharidů. Béčko také pomáhá při produkci neurotransmiterů, důležité pro dobrou komunikaci nervových buněk mezi sebou.

Vitamin B6 označuje 3 pyridinové deriváty a to:

  • pyridoxol – pyridoxin
  • pyridoxal
  • pyridoxamin

Kde nejvíce je vitamin B6 obsažený?

Vitamin B6 je ve velkém množství obsažen v potravě. Pokud patříte mezi ty, kteří dbají na správnou skladbu jídelníčku, pak se nemusíte obávat nedostatku tohoto vitaminu. Nejvíce obsažen je v libovém hovězím mase a to cca 0.7 mg na 100 g masa. Vysoký podíl vitamínu B6 mají také vnitřnosti, konkrétně játra. Dále je obsažen ve vepřovém mase, makrelách, droždí, vejcích, banánech, avokádu, mrkvi, zelí, špenátu, kapustě a v zelenině obecně. Významným zdrojem jsou také ořechy, obiloviny a celozrnné pečivo.

Jaké jsou příznaky při nedostatku vitaminu B6

Ačkoliv je vitamin B6 hojně zastoupen v přirozené stravě, u mnoha lidí se lékaři potýkají s jeho nedostatkem. Často se pak objevují nejrůznější zdravotní komplikace při jeho nedostatku. Rizikovou skupinou jsou lidé s nemocí jater, ledvin a u některých alkoholiků.

Jedny z nejčastějších příznaků nedostatku vitaminu B6 je například:

Únava a nedostatek energie - Vitamin B6 je důležitý pro tvorbu červených krvinek, které pomáhají po celém těle dobře cirkulovat kyslík a tím jsme pak plní energie. Nedostatek vede k ospalosti a ztráty energie.
Suché a popraskané rty - lidé trpící na nedostatek vitaminu B6 se potýkají se suchými a popraskanými rty a koutky. Ty jsou bolavé a krvácející. V tomto případě doporučujeme začít s užíváním doplňku stravy B komplexu od prvotních počátků.
Kožní vyrážky - Červené vyrážky na těle, svědění kůže a pokožky hlavy mohou mít za svědomí právě nedostatek tohoto vitaminu B6. Tento vitamin totiž pomáhá syntetizovat kolagen v těle, který je hlavním pilířem pro zdravou pokožku.
Oslabení imunity - Nedostatek vitamínu B6 může mít za následek pokles tvorby bílých krvinek, které pomáhají imunitnímu systému.

Komu doporučujeme zvýšené množství vitaminu B6

Zvýšené nároky na konzumaci vitaminu B6 mají těhotné a kojící ženy. Rovněž by si jeho hladinu měli hlídat sportovci nebo ženy užívající antikoncepci. Významným vitaminem je pro lidi trpící celiakií. Doporučená dávka se tedy pohybuje od 0,3 mg (děti) U kojenců by měl být příjem do 0,6 mg denně. U větších dětí to je pak zhruba 1 až 1,6 mg denně až po 1,6 mg (dospělí), resp. 2,2 mg (těhotné a kojící).
Losos a zelenina je bohtaá na vitamin B6

Autor článku
Kristýna Franclová
Copywriterka
Zpět do slovníku