BLACK FRIDAY slevy až -80 % na celý sortiment! To chci vidět

Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 999 Kč
999 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

Kosti

Věděli jste, že lidské tělo obsahuje přes 200 kostí? Většina lidí považuje zdravé kosti za samozřejmost - veškerou svou práci totiž dělají v zákulisí. Pozornost na sebe často přitáhnou až v důsledku nějaké zlomeniny nebo řídnutí kostí. Proto je důležité se o kosti náležitě starat už od útlého věku, a tím předcházet budoucím problémům.

Podkategorie a filtr
Filtr
Forma

Proč tak záleží na zdravých kostech?

Zdraví kostí je důležité v každém věku a fázi života. Kosti poskytují tělu oporu a umožňují nám pohyb. Zároveň zajišťují ochranu životně důležitých orgánů, jako je mozek, srdce, plíce a žaludek. V kostech se také uchovávají minerální látky (vápník a fosfor), které pomáhají udržovat naše kosti silné a uvolňují je do těla, když je potřebujeme pro jiné účely.

Kosti podléhají neustálé přeměně

Kostní tkáň je metabolicky aktivní po celý život člověka a neustále dochází k její přeměně. To znamená, že se navzájem střídají procesy odbourávání kostní tkáně a procesy tvorby nové kostní tkáně. V období růstu převažuje novotvorba kostí nad jejich odbouráváním. Největšího množství kostní hmoty pak dosahuje člověk přibližně ve věku 25 let. Následuje různě dlouhá fáze kostní remodelace (tvarování), kdy je tvorba a odbourávání kostí ve vzájemné rovnováze. Poté kostní hmota přirozeně ubývá - zhruba od 30. roku života dochází k úbytku přibližně 0,5 % kostní hmoty za rok. Pokud se do té doby nevytvoří dostatek kostní hmoty nebo dojde ke ztrátě kostní hmoty později v životě, zvyšuje se riziko křehnutí a lámavostí kostí, které označujeme jako osteoporóza. Lidé s osteoporózou jsou potom mnohem více zranitelní vůči zlomeninám zápěstí, kyčle a páteře.

Rizikové faktory osteoporózy

  • Nízký příjem vápníku ve stravě
  • Nedostatek vitamínu D
  • Sedavý životní styl
  • Nadváha a obezita
  • Kouření
  • Alkohol
  • Stárnutí a menopauza
  • Některé léky (glukokortikoidy)

Co můžeme udělat pro zdraví našich kostí?

Naštěstí existuje mnoho věcí, které můžeme udělat, aby naše kosti zůstaly silné a zdravé. Obecně jde o zdravý životní styl, vyvarování se kouření, omezení spotřeby alkoholu a udržování zdravé hmotnosti. V první řadě je důležité konzumovat dostatek potravin bohatých na vápník a vitamín D. Vápník je klíčovým stavebním kamenem kostní tkáně a nachází se v mléčných výrobcích, mandlích, sardinkách, máku nebo třeba tofu. Vitamín D pomáhá tělu lépe vstřebávat a zpracovávat vápník. Nejdůležitějším zdrojem vitamínu D je sluneční záření, ale najdeme ho i v tučných rybách, mléku a vejcích. Tvorbu nové kostní hmoty podporuje dále pravidelný pohyb a posilovací cvičení, které je skvělým způsobem jak zpevnit kosti. Dobrý stav kostí mohou podpořit i některé bylinky, například kadidlovník pilovitý (Boswellia serrata), přeslička rolní, Yzop lékařský a šalvěj lékařská.