17.–19. 9. Víkendová sleva | -20 % na Extrakt z houby Maitake

Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 999 Kč
999 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

6 základních tipů, jak bojovat s pocením. Pomůžou i bylinky?

21.července 2021, Poradna

Proč se vůbec potíme?

Možná jste si už v některých situacích přáli, abyste se vůbec nepotili. Jenže vaše tělo moc dobře ví, proč to dělá. Pocení je totiž proces, kterým náš organismus reguluje svou vnitřní teplotu. Při pocení se z těla odpařuje vlhkost a díky tomu se naše tělo průběžně ochlazuje. Když je nám teplo, potíme se. Potíme se vždy, když se naše tělo potřebuje trochu ochladit. Děje se to třeba při pohybové aktivitě a sportování (při svalové práci vzniká teplo), při horečce a nemoci (tělo bojuje s viry a bakteriemi při vyšší tělesné teplotě účinněji), během saunování, při pobytu na slunci nebo třeba při stresových situacích (například důležitý pohovor v práci, závěrečná zkouška apod.). Někteří lidé se přitom potí více, někteří méně. Vliv na pocení má celá řada faktorů – intenzita fyzické zátěže, míra stresu, teplota okolí a další. Svou roli v tom hraje samozřejmě i genetika. Pocení je však zcela přirozenou součástí každodenního života. V některých situacích je pro nás přece jen silné pocení nežádoucí a budeme ho chtít omezit. Ale jak na to? Pro takové situace existuje několik strategií a tipů, které vám mohou efektivně pomoci s problémem nadměrného pocení.

Příčiny nadměrného pocení

  • Sportování a cvičení nebo jiná velká fyzická námaha
  • Horečka
  • Vysoká teplota prostředí
  • Stres
  • Strach a úzkost
  • Menopauza (návaly horka)
  • Obezita
  • Nadměrné pití alkoholu a kávy
  • Kouření

6 tipů, jak omezit nepříjemné pocení

1. Noste oblečení z prodyšného materiálu

Nejlepší prevencí nežádoucího silného pocení je nosit lehké a prodyšné materiály s dobrou ventilací. I když není možné se přestat potit úplně (to je nepřirozené), správné oblečení vám pomůže lépe tělo „odvětrávat“, zakrýt pot a také se cítit v oblečení dobře. Oblečení vybírejte z přírodních tkanin, nejlépe z bavlny nebo hedvábí. Naopak se vyhýbejte oblečení, které zadržuje pot (syntetické materiály). V dnešní době existují i speciální druhy oblečení z bavlny s patentovanou technologií, které je určeno přímo proti nadměrnému pocení. U běžného oblečení vám může pomoci také tzv. vrstvení – pod hlavní oblečení si obléknete ještě tílko nebo jinou spodní vrstvu, která zachytí přebytečnou vlhkost. Je také vhodné preventivně vybírat tmavé odstíny oblečení, u nichž nepůjdou vidět skvrny z pocení.

2. Používejte kvalitní antiperspirant

Před oblékáním vždy použijte antiperspirant, nikoliv deodorant. Antiperspiranty cílí na potní žlázy, což z nich dělá lepší volbu při zvýšeném pocení. Antiperspiranty blokují ústí potní žlázy na povrchu kůže a krátkodobě zužují vývod, což omezuje pocení. Deodoranty naproti tomu zabraňují pachům, které mohou nastat při smíchání bakterií s potem. Většina antiperspirantů je dnes už obohacena o různé vůně, takže plní obě funkce – potlačují pocení a eliminují zápach.

3. Omezte rizikové potraviny

Věděli jste, že i jídlo může ovlivnit tvorbu potu? Pokud bojujete s pocením, určitě omezte silně kořeněná a pikantní jídla, která podporují tvorbu potu. Stejně tak je vhodné vyhýbat se těžkým a mastným pokrmům nebo velkému množství česneku a cibule. Při problémech s pocením se nedoporučuje ani vysoký příjem kofeinu (káva, černý čaj a zelený čaj) a konzumace alkoholu. Naopak strava bohatá na zeleninu a ovoce s vysokým obsahem vody přispívá ke snížení tvorby potu. Vhodné jsou zejména salátové okurky, meloun, rajčata, papriky, jahody, borůvky, broskve a nektarinky.

4. Pijte hodně vody

Někteří lidé se domnívají, že pokud omezí příjem tekutin, tak se budou méně potit. To je však chyba. Nedostatečný pitný režim je nebezpečný, vede k dehydrataci a následným zdravotním potížím. Pokud se chcete potit méně, měli byste naopak pít více tekutin. Nejvhodnější je samozřejmě pitná voda. Dostatek vody v rámci pitného režimu pomáhá k přirozenému vnitřnímu ochlazování těla, čímž se zmírní pocení. Voda by však neměla být ani horká, ani příliš studená nebo ledová.

5. Jedlá soda proti zápachu

Jedlá soda není jen univerzální pomocník v domácnosti. Odstraňuje také zápach, a to i ten při pocení. Ne nadarmo se jedlé sodě říká „přírodní antiperspirant“. Stačí pouze potřít podpaží jedlou sodou a nepříjemný zápach z pocení rázem zmizí.

6. Vyzkoušejte bylinky

S nepříjemným pocením vám mohou pomoci i některé bylinky:

  • Šalvěj – omezuje pocení a výhod šalvěje lze využít užíváním čaje, odvaru, tablet nebo bylinné koupele.
  • Kozlík lékařskýkořen kozlíku lékařského pomáhá k relaxaci, což může být velmi užitečné při nadměrném pocení způsobeném stresovými situacemi.
  • Schizandra – je účinná bylina vhodná rovněž při stresovém pocení.
Autor článku
Mgr. Daniela Krčová
Copywriterka, Nutriční specialistka, Nutriční terapeutka, Instruktor fitness
21.července 2021, Poradna
Líbí se vám tento článek? Tak ho nasdílejte:
Facebook INSTAGRAM
Podobné články
Kategorie
Vyhledat článek
Populární články
Nejčastější štítky
Zobrazit další