Zásady přípravy čaje: Naučíme vás ho připravovat správně

30.července 2020, Poradna
Není nad dobrý šálek čaje. Čaj může být perfektním lékem proti stresu a úzkosti během náročného dne i společenskou událostí, která nás sbližuje s ostatními. Čaj je druhým nejrozšířenějším nápojem na světě (hned po vodě) a v mnoha kulturách má nezastupitelné místo. Je to teplý a uklidňující nápoj, který však vyžaduje přesnost a trpělivost. Udělat dokonalý šálek čaje je ale ve skutečnosti docela umění. Existuje hned několik chyb, kterým je dobré se při přípravě svého oblíbeného šálku čaje vyvarovat. Které to jsou, na to se zaměříme právě v tomto článku.

Čaj v porcelánovém šálku
U čaje je zcela zásadní ujistit se o správné přípravě, abyste z něj mohli získat maximální možné výhody. Je překvapivě snadné zničit čaj například pomocí použití starých listů, dlouhého vaření či louhování, použití nekvalitní vody nebo přidáváním zbytečných přísad. Pojďte se s námi podívat na ty největší “hříchy” detailněji, abyste přípravě čaje o něco lépe porozuměli a mohli si pak dopřát skutečně kvalitní šálek čaje.

1. Optimální teplota vody

Zaléváte čaj pokaždé vroucí vodou? Chyba! Před přípravou čaje se vždy ujistěte, že čaj zaléváte vodou o správné teplotě, která danému čaji náleží. Zřídkakdy potřebujete při přípravě čaje ohřát vodu až na bod varu (100 °C). Ideální je použít vodu o teplotě 70-80 stupňů. Pouze silný černý čaj, Rooibos a některé bylinné směsi by měly být zahřívány až k bodu varu, ale spíše téměř pod bod varu. Tím se lépe uvolní obsažené přírodní třísloviny, které určují výsledné aroma. Dobrý nápad je investovat do konvice s termostatem, kde si můžete nastavit ideální teplotu vody (která se může lišit v závislosti na typu čaje, který právě připravujete). Optimální teplotu pro různé druhy čaje se dozvíte na každé dóze, krabičce či pytlíku se sypaným čajem. Po zalití vodou necháme čaj louhovat.

2. Louhování má svá pravidla

Každý čaj potřebuje pro vyluhování správné chuti různý čas. Informace o době louhování bývají zpravidla uvedeny na obalu čaje a je vhodné se jimi řídit, abyste si svůj čajový dýchánek opravdu užili. Pokud se čaj louhuje příliš dlouho, dochází k uvolňování taninů, které jsou zodpovědné za tmavou barvu a hořkou chuť. Dlouhé louhování proto přidá čaji akorát na hořkosti, nikoliv na lahodné chuti. Někteří lidé mají sice rádi hořký čaj, ale vše má své meze a když je čaj potom příliš hořký, může se stát nepoživatelným.
Kvalitní zelený čaj či čaj oolong by se měl louhovat maximálně po dobu jedné minuty. První nálev zeleného čaje stačí louhovat jen 30-60 vteřin, s dalšími nálevy se prodlužuje dobu louhování a zvyšuje i teplota vody. Černý čaj se může louhovat po dobu 3-5 minut. Bylinné a ovocné čaje je pak možné podle druhu louhovat klidně pět až deset minut.
V případě louhování to však platí i obráceně. Slabý čaj také není úplně to pravé ořechové. Chybou je i používání ohříváčků na čajovou konvici, díky kterým se čaj neustále zahřívá a ztrácí tak svou chuť i aroma. Lepším způsobem je vařit si vždy menší množství čaje, a nebo v případě, že požadujete větší množství čaje, které chcete udržet teplé, připravte si jej do termosky.

Zelený čaj připravený v šálku a konvičce

3. Poměr vody k čaji je základ

Příliš mnoho vody, a nebo naopak příliš mnoho čajových lístků může zničit chuťový požitek z vašeho šálku čaje. Je opravdu důležité mít ty správné poměry. Naplnění šálku příliš velkým množstvím čajových lístků povede k tomu, že bude čaj hořký nebo velmi silný. A naopak, šetřením s čajovými lístky způsobíte, že bude čaj slabý a bez chuti. Ideální poměr voda-čajový list je jedna čajová lžička na šálek nebo 2,5 g na 250 ml, v závislosti na typu čaje (řídíme se instrukcemi na obalu).

4. Kvalita čaje jako alfa a omega

Kvalita čaje je pro jeho chuť rozhodující. Pokud přemýšlíte o kvalitních čajích, které kromě uhasení žízně vnesou do vašeho života radost a požitek, zaměřte se na čaje sypané. I mezi nimi však najdete rozdíly. Dvojnásob to platí u zeleného čaje, kde čím čerstvější, tím lepší. Při vaření čaje byste vždy měli vzít v úvahu, že ne všechny listy jsou stejné. Všechny sice mohou pocházet ze stejné rostliny, ale mohou projít různým procesem zpracování, a to přináší rozdílný výsledek. Každý z nich pak v podstatě nese zvláštní a jedinečnou chuť a charakteristiku. Příprava čaje je umění, jde mnohdy o nejlepší “výbavu”, a v tomto případě tedy o nejlepší ingredience. Pokud používáte nekvalitní nebo staré čajové lístky, dostanete šálek čaje, který nechutná dobře a nezáleží na tom, jak dobrý byl váš proces přípravy. Hledejte proto vysoce kvalitní čerstvé čajové lístky a ujistěte se, že nejsou skladovány nevhodným způsobem a příliš dlouho. Hlavním rysem by mělo být to, že čaj musí vonět dříve, než se zalije vodou!

Kontrola kvality zeleného čaje

5. Šetrné skladování

Správné skladování je snadným krokem k zachování všech nezbytných vlastností čaje (chuť, aroma). Čajové listy by měly být skladovány na chladném, suchém a tmavém místě. Používejte nejlépe vzduchotěsnou nádobu, aby lístky nebyly kontaminovány a vystaveny vzdušnému kyslíku, který by znehodnotil jejich chuť. Čajové listy je také dobré uchovávat dále od aromatických druhů koření a potravin, které mohou ovlivnit jejich chuť.

6. Na kvalitě vody záleží!

Správné vaření čaje by nemělo být při dodržování hlavních zásad obtížné, ale i tak základní věc, jako je kvalita vody, může mít na výslednou chuť čaje obrovský vliv. Koneckonců, čaj je z podstatné části voda. Pokud žijete v oblasti s tvrdou vodou, která dokáže ve varné konvici způsobit tvorbu vodního kamene, vyšší obsah minerálů ve vodě může zanechat na čaji nepříjemnou chuť. Použití filtru na vodu může být v takovém případě řešením, které zmírňuje tvrdost vody a také obsah chlóru z kohoutkové vody. Při přípravě čaje s filtrovanou vodou potom člověk cítí a vidí opravdu značný rozdíl (na čaji se netvoří nevzhledný olejový film).

7. Servírování je důležitější, než si myslíte

K tomu, abyste vytěžili z každého druhu čaje možné maximum, neměli byste podceňovat jeho servírování a výběr správného čajového nádobí. Čaj by se měl podle odborníků podávat výhradně v porcelánu nebo glazované keramice. Naopak nevhodné jsou kovy, plasty a přírodní materiály (bambus), které sice vypadají dobře, ale nepříznivě ovlivňují chuť čaje a postupně se v horké vodě rozmáčí. Čaj může být podávám i v litinovém nádobí, které drží dlouho teplo. Litinové konvičky jsou vhodné pro louhování čajů, kde se používá voda o vysoké teplotě (pu-erh, silné černé čaje nebo oolongy). Pro louhování zelených čajů se naopak hodí více skleněné konvičky, kde dochází k rychlejšímu poklesu teploty vody. Při servírování čaje je dobré šálky, do nichž hodláme nápoj servírovat, předem zahřát a konvici podávat již zbavenou čajových lístků (nebo nálevových sáčků).

Čaj s citronem připravený v porcelánové sadě nádobí

8. Pití čaje před spaním

Před pitím čaje si zkontrolujte obsah kofeinu, který může snížit kvalitu spánku a může dokonce bránit v usnutí. Tento problém se týká především černého čaje, který by neměl být popíjen těsně před spaním. Naopak před spaním jsou vhodné bylinné čaje nebo rooibos, který kofein neobsahuje.

Čím nám může čaj prospět?

Zdravotní přínosy spojené s konzumací čaje souvisí s vysokým obsahem bioaktivních složek zvaných polyfenoly. V mnoha odborných studiích bylo popsáno, že polyfenoly mají antioxidační, antivirové a protizánětlivé účinky, podporují detoxikaci organismu, stimulují imunitní funkce a snižují agregaci destiček. Černý čaj pomáhá překonat nepříjemné žaludeční obtíže, a jeho pravidelná konzumace pomáhá snižovat krevní cholesterol a prospívá cévám. Mnohem více prospěšných účinků na lidské zdraví ale bylo prozkoumáno u zeleného čaje. Zelený čaj si zachovává všechny přirozené látky, jako jsou katechiny, třísloviny, vitamíny B, C, K a E i celou řadu minerálních látek. Obsahuje látky, které snižují tvorbu volných radikálů v těle a chrání buňky před poškozením. Tyto volné radikály hrají roli ve stárnutí a mnoha typech nemocí. Zelený čaj obsahuje látky, které upravují vysoký krevní tlak, pomáhají odbourávat špatný cholesterol v krvi a předcházet kornatění tepen. Čaj sice není lékem, ale může pomoci v boji proti různým onemocněním a stejně tak sloužit jako prevence. Zelený čaj navíc osvěžuje tělo i duši, protože obsahuje látky, které podporují činnost centrální nervové soustavy.

Související produkty

Použité zdroje
  • Serafini M, Del Rio D, Yao DN, et al. Health Benefits of Tea. In: Benzie IFF, Wachtel-Galor S, editors. Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects. 2nd edition. Boca Raton (FL): CRC Press/Taylor & Francis; 2011. Chapter 12. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92768/
  • Chacko, S. M., Thambi, P. T., Kuttan, R. a I. Nishigaki, I., 2010. Beneficial effects of green tea: a literature review. Chinese medicine. 5, 13.
  • Lübeck, W. Zelený čaj Uzdravující požitek. Olomouc: Fontána, 2007. 141 s. ISBN 978-80-7336-413-7.
Autor článku
Mgr. Daniela Krčová
Copywriterka, Nutriční specialistka, Nutriční terapeutka, Instruktor fitness
30.července 2020, Poradna
Líbí se vám tento článek? Tak ho nasdílejte:
Facebook INSTAGRAM
Podobné články