Využijte 20% slevu na nový Kotvičník s 40 % protodioscinu. Více informací

Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 999 Kč
999 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

10 skvělých tipů, jak využít konopná semínka!

04.března 2022, Poradna

Zdraví zabalené do malého semínka

Konopná semínka jsou vynikajícím zdrojem kvalitních bílkovin a omega-3 nenasycených mastných kyselin, které hrají důležitou roli v prevenci srdečně-cévních onemocnění. Konopná semínka obsahují všechny esenciální aminokyseliny, a to z nich dělá kompletní zdroj bílkovin (stejně jako je například maso). V konopných semínkách se vyskytuje velké množství cenných látek jako jsou vitamíny (zejména A, B1, B2, D, E), minerální látky (železo, vápník, hořčík, zinek či fosfor) a v neloupaném semínku také spousta vlákniny. Konopná semínka jsou navíc snadno stravitelná a přirozeně bezlepková. Hodí se tak pro zdravý životní styl i do bezlepkového jídelníčku.


Semínka loupaná nebo neloupaná?

Konopná semínka jsou k sehnání ve dvou formách - neloupaná a loupaná. Oba druhy semínek se liší svými vlastnostmi.

Loupaná konopná semínka, známá také jako „konopná srdíčka“, jsou zbavena slupky. Po zpracování zůstává jen měkký střed. Loupaná semínka se tak snáze konzumují a jsou vizuálně přitažlivější. Některé živiny ale najdeme jen ve slupce, a ne v samotném konopném semínku. Loupaná konopná semínka proto na rozdíl od neloupaných semínek obsahují méně vlákniny. Loupaná semínka můžete použít kdekoliv, kde se hodí i jiná semínka - do kaší, do smoothies, na saláty, do pomazánek, ale třeba i do dezertů.

Neloupaná konopná semínka jsou sice tvrdší a hůře se konzumují, ale na druhou stranu obsahují spoustu vlákniny. Vláknina přispívá k pročištění střev a podporuje zažívání. Z výživového hlediska jsou mnohem hodnotnější. Nejčastěji se používají pro výrobu konopného mléka, jedné z oblíbených rostlinných alternativ kravského mléka. Slupka neloupaných semínek je tuhá a těžší na trávení, proto by se měla před konzumací namáčet přes noc, nechat naklíčit nebo trochu pomlít.

Jak si vychutnat konopná semínka

1. Připravte si konopné mléko

Mléko z konopných semínek je skvělým a navíc velmi chutným zdrojem prospěšných živin. Připravit si ho není nic složitého. Stačí pár surovin a mixér. Na výrobu konopného mléka se používají neloupaná konopná semínka.

Recept na domácí konopné mléko

Půl hrnku neloupaných konopných semínek namočíme na 24 hodin do tří hrnků vody. Během doby máčení vodu několikrát vyměníme za čistou. Potom nasypeme semínka do mixéru a přidáme 1 až 2 hrnky vody. Pokud máte rádi sladší chuť, přidejte čekankový sirup nebo jiné oblíbené sladidlo. Pořádně rozmixujeme v mixéru (trvá to asi 2 minuty). Směs přecedíme přes plátýnko nebo jemné sítko a máme hotovo. Konopné mléko je na světě! Uchované v lednici vydrží 2 až 3 dny.


2. Do salátu s nimi

Loupaná konopná semínka můžete dát kamkoliv, kde byste použili i jiná semínka - třeba do salátů. Hodí se do salátů zeleninových i ovocných. Konopná semínka krásně dozdobí a dochutí každý salát. Z konopných semínek si dále můžete připravit zálivku na salát. Chutná je třeba kombinace rozmixovaného konopného semínka, pomerančové šťávy a olivového oleje. Výbornou přísadou do zeleninových salátů je také olej z konopných semínek, který dokáže dokonale zvýraznit chuť.

3. Obohaťte své smoothie

Není nic jednoduššího než přidat konopná semínka do smoothie. Připravit si ovocné smoothie s konopným semínkem zvládne úplně každý! Budeme k tomu potřebovat pouze oblíbené ovoce, pořádnou lžíci semínek, zdroj bílkoviny (jogurt, tvaroh nebo kefír) a mixér. Všechny suroviny jednoduše rozmixujeme dohladka a máme hotovo.


4. Na snídani a svačinu

Konopná semínka jsou vhodným doplňkem zdravé snídaně i svačiny. Můžete je nasypat na chléb s domácí pomazánkou, na jogurt s ovocem nebo na ovesnou kaši.

5. Do dezertů a moučníků

Konopná semínka si dobře rozumí s pečenými dobrotami. Do buchet, do bábovky, muffinů a dortů se tak hodí bez výjimky. Přidat je můžete i do chleba, sušenek nebo palačinek. V obchodech seženete také přímo konopnou mouku. Tou můžete nahradit část běžné mouky a dát zdravější nádech svému pečení.

6. Do müsli

Pokud si děláte domácí müsli, zkuste do něj přimíchat i konopná semínka. Pokud chcete konopná semínka přidat do pečeného müsli, zvolte spíše neloupaná semínka, která si díky své slupce lépe uchovají výživné látky.

7. Konopný hummus

Konopná semínka dodají krémovému hummusu lahodný šmrnc. Při přípravě hummusu rozmixujte loupaná konopná semínka s citronovou šťávou, tahini pastou a cizrnou, dokud nevznikne hustý krém. Dochuťte solí, pepřem a uložte do lednice.

8. Pesto s konopnými semínky

Loupaná konopná semínka můžete přidat i do domácího pesta. Vyzkoušejte třeba oblíbené bazalkové pesto. Pouhým rozmixováním čerstvé bazalky, loupaných konopných semínek, citronové šťávy a špetky soli získáte lahodné pesto k masu nebo do těstovin.


9. Konopný olej do studené kuchyně

Konopný olej je úžasný samotný s pečivem, v salátech i pomazánkách. Konopný olej má nízkou tepelnou stabilitu a neměl by být zahříván na více než 45 stupňů Celsia. Není proto vhodný na vaření, pečení ani smažení.

10. Na mlsání

Rádi mlsáte u televize? Konopná semínka jsou zdravější alternativou k chipsům. Výborná jsou pražená konopná semínka ochucená solí nebo kořením. Pražením ale ztrácí obsah svých cenných živin.


Autor článku
Mgr. Daniela Krčová
Copywriterka, Nutriční specialistka, Nutriční terapeutka, Instruktor fitness
04.března 2022, Poradna
Líbí se vám tento článek? Tak ho nasdílejte:
Facebook INSTAGRAM
Podobné články
Kategorie
Vyhledat článek
Populární články
Nejčastější štítky
Zobrazit další