Jak přežít zkouškové období?

18.října 2018, Poradna

Zkouškové období, maturita, pololetní písemné práce; všechny tyto životní milníky mají jeden společný jmenovatel. Stres ze strany studentů a období v kalendáři zaplněný nepříjemných chvil, kterých se chtěl člověk všemi způsoby vyhnout. Jak se však se vším vypořádat, a to nejlépe za vynaložení co nejmenší časové nebo energetické investice? Tento problém s vysokou pravděpodobností trápilo nejednoho studenta a každý z nich si musel vymyslet svůj unikátní přístup řešení situace. Několik zajímavých návrhů naleznete v přiloženém článku.


Student během testu s odloženými brýlemi

Možná řešení

Existuje celá řada modelů, jak se (ne)učit a každému sedne něco. Někteří studenti - i když existuje předpoklad, že jich je minimum - preferují nebo musí studovat hned od začátku semestru (školního roku), a svědomitě se věnují svým úkolům, a považují to za svojí full-time povinnost. Podobný přístup mají zřejmě v pozdějším věku k práci. Další skupina studentů nechává vše na poslední chvíli, nejlépe se připraví pouze na část zkoušky nebo vyhotoví seminární práci hodinu před termínem podání. Tyto dva extrémy řešení celkem nadlehčují situaci, a to vtipným způsobem, nicméně velká část studentů se nachází někde v množině “mezi tím”.

Doporučení, jak se z toho nezbláznit

Experti, psychologové a učitelé zmiňují několik jednoduchých pravidel, které by měly pomáhat v boji proti napnutým nervům a stresu. Základní postavení by mělo být zavedení a dodržování pravidelného režimu s předem plánovanými přestávkami. Zásadní vliv zde má pravidelná strava, dostatečný pitný režim a spánek. Samotný proces učení se také nesmí nikdy zanedbat. Zdá se, že učení přes noc není natolik prospěšné a ukazuje se, že mozek je schopen pojmout velké množství dat během dne a při spánku je dokáže zpracovávat natolik (řeší úlohy, problémy,...), že se informace udrží v dlouhodobé paměti.


Tabule s nápisem Know the rules

Co si přečíst?

V případě “akutního” řešení přípravy na zkoušky, které proběhnou do několika dní, je důležité hlavně neztrácet hlavu. Na místě je zůstat v klidu, zhodnotit, kolik o tématu dotyčný ví, dále co by podle okruhu otázek měl vědět, zkusil pak něco na nečisto odříct a zaměřil se pouze na nedostatky nebo absenci znalostí. V takovou chvíli je nejlepší si přečíst buďto to, co student neví, a nebo rovnou celé téma. Některým studentům však jen stačí, když si s někým nad danou problematikou sednou a společně ji pořeší.

A další možnosti?

V poslední době narůstá množství a pestrost přípravků k posílení pozornosti, psychické odolnosti, snížení únavy, zvýšení mozkové kapacity a funkčnosti. Těchto schopností se léta využívalo podáváním kávy nebo čaje. Další známé i možná neznámé doplňky stravy obsahující mimo jiné vitamíny a minerály zahrnují extrakty nebo části rostliny guarany, kolovníku, ženšenu, maté nebo brahmi. Jejich užívání v kombinaci s pravidelnými přestávkami, s osvědčenou relaxační technikou, pohybem na čerstvém vzduchu, sportem nebo krátkým spánkem.


Žena pijící maté, kalabasa, bombila

Bylinné přípravky

Domorodé kmeny Jižní Ameriky znají po generace zdravotní účinky rostliny paulinie nápojné, guarany. Její stimulační účinek díky obsahu kofeinu se využíval k odstranění únavy, zlepšení mentálních funkcí, výkonnosti, paměti, k detoxikaci a proti stresu. Guarana se může podávat ve formě čaje nebo kapslí.

Jeden z fylogeneticky nejstarších stromů na světě je jinan dvoulaločný (ginkgo biloba), který roste i v prostředí České republiky. Tradiční medicína Číny doporučuje extrakty nebo výluhy jinanu proti mnoha neurologickým potížím včetně snížení únavy, odstranění deprese, zhoršeným kognitivním funkcím a proti určitým formám demence. Obsahové látky ginkga zlepšují prokrvení centrální nervové soustavy, podporují funkčnost mozku, vedou ke zlepšení paměti a ke snížení únavy. I ginkgo lze užívat ve formě čaje nebo tobolek.


Ginkgo biloba v přírodě

Ženšen se možná již staletí podává ke zlepšení celkové vitality, zvýšení tělesné a psychické energie, podpoře bdělosti, odolnosti a v boji proti únavě, vyčerpání a infekcím. Ženšen se může podávat čerstvý, sušený, spařený jako čaj nebo slisovaný ve formě tobolek.


Celý kořen ženšen

Tradiční indická medicína (Ayurvéda) zná na podobné potíže brahmi, rostlinu Bacopa moniera, kterou lze užívat jako antioxidant, posilovač nervového systému a jako adaptogen k posílení imunitního systému. Rostlina se místními léčiteli dodnes podává proti únavě, vyčerpání a zlepšení výkonu a paměti. Brahmi se může popíjet jako čaj nebo se podává ve formě tobolek.

Gotu kola je další rostlina, která podporuje koncentraci při učení, působí proti únavě, vyčerpání a stresu. Rostlinka pochází z Asie, kde si postupem času vydobila významné místo mezi léčivkami ve zmíněné indikaci. Gotu kola, neboli pupečník asijský, lze užívat ve formě tablet, kapslí, tinktur či jinak připravovaných extraktů.


Gotu kola v přírodě

Doporučení

Zkouškové období je vlastně čas relativního volna. Jediná vaše starost bývá obyčejně “učit se a připravit” a máte-li optimální domácí zázemí, máte k dispozici kuchařku, pračku, non-stop servis a možná i chatu nebo chalupu na víkend. Pořádně se vyspíte a můžete si i zkusit přivydělat.

Zjistíte, co vaše tělo a mysl vydrží a nikdy si už nebudete připadat chytřejší. Stihnete se učit a shlédnout téměř všechny filmy a seriály, které vám během semestru unikly. Máte najednou obrovské množství volného času. A když dokončíte vše dříve a v termínu, máte dokonce několik týdnů volno. Podobné chvíle v životě už asi nezažijete. Jste navíc držitelé univerzální výmluvy, která platí na všechny a vždy; “mám zkouškové”. Užívejte si to, propadněte tomu, protože potom, jednou, možná už brzy… nastoupíte do zaměstnání :-)


Student s brašnou a učebnicí před tabulí

Jaké jsou vaše vyhlídky aneb osobní zkušenosti věčného studenta

Chvíle strávené na vysoké škole jsou stejně jako zkouškové období nádherným časem Vašeho života. Jen Váš přístup během semestru určí Vaše chvíle na jeho konci. Nikdo není více zodpovědný za případné důsledky, než Vy sami. Nezapomeňte, že je většina z Vás ve věku, kdy má občanské průkazy, může volit, řídit auto, někteří z Vás mohou mít zbrojní průkaz. Většina z Vás může již roky založit rodinu! Je opravdu zkouškové období to nejnáročnější, co Vás mohlo potkat? Život jako takový Vás neděsí?

Pokud Vás stresuje zkouškové období nebo nevíte, jak se zachovat, zkuste se na chvíli zastavit, promyslet si to a všemu se postavit. Ve stejnou chvíli raději nepřemýšlejte na to, co Vás bude jednou v životě čekat za problémy a starosti… Může se zdát, že autorovi článku se vše píše jednoduše, ale věřte, má s tím osobní zkušenosti - a nejen on. Takže nebojte, nejste v tom sami!

18.října 2018, Poradna
Líbí se vám tento článek? Tak ho nasdílejte:
Facebook Google+
Podobné články