Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 999 Kč
999 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

Podzim - jak ho přežít ve zdraví?

20.září 2021, Poradna, Štítky: Podzim

Posilujte imunitu

Blíží se obávaná sezóna nachlazení a chřipky, proto je důležité vyzbrojit svůj imunitní systém. Střídající se roční období mají vliv nejen na to, jak se v daném období cítíme, ale i na naše zdraví. Během léta jsme plní energie a dobré nálady, jíme odlehčená jídla, pravidelně se hýbeme a většina nemocí se nám vyhýbá obloukem. S přicházejícím podzimem se však mnohé mění. Podzim je přechodným obdobím z teplého prostředí do chladného a naše tělo je mnohem více náchylné k chřipce a nachlazení. Začínáme se méně pohybovat na čerstvém vzduchu, míváme chuť na vydatnější jídla, býváme často unavení a naše nálada prudce klesá. To vše může negativně ovlivnit naši imunitu.

Podzim je období, které opravdu zkouší náš imunitní systém, a proto je nutné jej už preventivně posilovat. Musíme tedy dbát na teplé oblečení, dostatek vitamínů z pestré stravy, vyšší přísun zeleniny a ovoce a pravidelný pohyb venku. Vhodné je také postupné otužování těla. Nezapomínejme ani na sběr podzimních plodin (například šípky) a zvýšený přísun některých vitamínů. V boji proti sezónnímu nachlazení nám pomůže hlavně vitamín C, vitamín E, vitamín D, β-karoten, selen a zinek.

  • Vitamín C (kyselina askorbová) je důležitý v boji proti infekcím. Funguje jako antioxidant, chrání naše tělo před poškozením volnými radikály, podílí se na růstu kostí, šlach, vazů a kůže a pomáhá nám lépe vstřebávat další základní živiny, jako je železo. Vitamín C najdeme hlavně v ovoci a zelenině.
  • Vitamín E je nejdůležitější antioxidant v těle, který chrání buněčné membrány před působením volných kyslíkových radikálů a oxidačním stresem. Hlavním zdrojem vitamínu E jsou rostlinné oleje, dále ho najdeme v ořeších, celozrnných výrobcích, vejcích a vnitřnostech.
  • Vitamín D se podílí na imunitních procesech v těle, zvyšuje odolnost proti virům i akutním respiračním onemocněním a pomáhá k lepšímu zvládání infekce. Hlavním zdrojem vitamínu D je sluneční záření, takže jeho příjem přirozeně klesá na podzim a v zimě. Proto je důležité doplňovat jej i v potravinách. Vitamín D najdeme jej v tučných rybách, vaječném žloutku, játrech a mléce.
  • β-karoten patří mezi antioxidanty, které stimulují buňky imunitního systému a chrání je před oxidativním poškozením. Je také důležitý pro udržení normálního stavu pokožky, sliznic a zraku. Hlavními zdroji β-karotenu jsou mrkev, rajčata, meruňky, nektarinky, špenát, brokolice, paprika a salát.
  • Zinek je důležitý pro funkci imunitních buněk a jeho nedostatek může vést k oslabené imunitě. Řídí aktivitu více než 300 enzymů v našem těle a podílí se na hojení ran nebo třeba na plodnosti. Skvělými zdroji zinku jsou ořechy, semínka, luštěniny a celozrnné obiloviny.
  • Selen působí rovněž jako antioxidant a příznivě ovlivňuje obranyschopnost organismu i tvorbu spermií.

Změňte jídelníček

Pro chladný podzim budete potřebovat silnou imunitu a ta se tvoří ve zdravém střevě. Proto je dobré do jídelníčku zařadit potraviny, které podporují správné zažívání. Patří mezi ně hlavně zakysané mléčné výrobky, kysané zelí, fermentovaná zelenina a tempeh. Jezte více sezonní ovoce a zeleninu – jablka, švestky, hrušky, ostružiny, ale i mrkev, pastinák, petržel, brokolici, cuketu a dýni. Zapojte do hry i tzv. superpotraviny, mezi které patří například acai, maca, sušené šípky, chia semínka, brusinky, česnek či kakaové boby. Během chladného období je vhodné používat zahřívací koření, jako je třeba skořice, zázvor a hřebíček. Zahřát mohou i horké zeleninové a luštěninové polévky – výborná je třeba dýňová nebo hrachová.

Hýbejte se

Je snadné trávit chladnější měsíce povalováním na gauči a sledováním televize, ale mnohem důležitější je zůstat během této doby aktivní! Lidské tělo potřebuje pohyb – a to nejen na jaře a v létě, když je hezky. Zařaďte do svého denního režimu pravidelný pohyb ve formě procházek nebo cvičení na čerstvém vzduchu. Pravidelná fyzická aktivita přispívá k posílení imunitního systému, zlepšení nálady a celkově podporuje zdraví.

Nezapomínejte na správné oblečení

Jednou z nejdůležitějších věcí, na které bychom měli myslet při pobytu venku v chladnějších teplotách, je správné oblékání. Nezapomínejte proto na vrstvení oblečení. Držíme se tří základních vrstev – spodní, izolační a vrchní. Spodní vrstva odvádí tělesnou vlhkost dál od těla, proto by měla udržovat příjemný pocit. Vhodné je rychleschnoucí funkční prádlo nebo osvědčená vlna merino. Izolační vrstva, jak už název napovídá, má tepelně izolovat a chránit před chladem zvenčí. Jako izolační vrstva se často používá fleecová mikina, teplá merino mikina nebo péřová vesta. Vrchní vrstvu tvoří materiály souhrnně označované jako softshell. Ty mají za úkol odvádět pot a chránit před nepřízní počasí (voda, vítr), proto by měly mít i speciální membránu.

Odpočívejte

V neposlední řadě bychom neměli zapomínat na kvalitní odpočinek a spánek, který naše tělo posílí ze všeho nejvíce. Během podzimu nás mnohem častěji provází únava a pocit vyčerpanosti. Neodepírejte si proto dostatek odpočinku a poslouchejte své tělo. Na podzim můžete také pocítit potřebu delšího spánku. To, že je spánek zdravý a pro tělo prospěšný, není žádnou novinkou. Spánek regeneruje tělo a mysl, proto má velký vliv na naše zdraví, psychiku i produktivitu. Studie ukazují, že nedostatek kvalitního spánku narušuje imunitní systém, což nás činí náchylnějšími k nachlazení a virům, které se v těchto chladnějších měsících často vyskytují. Dopřejte si proto každý den ideálně 7–9 hodin nerušeného spánku.

Pozor na pitný režim

Když začíná chladnější počasí, často zapomínáme na optimální příjem tekutin. Naše tělo je však tvořeno ze 60 % vodou, takže dostatečný příjem tekutin je zcela nezbytný pro správné fungování organismu a zdraví. Dospělý člověk by měl denně vypít přibližně 30–45 ml tekutin na kilogram své hmotnosti. Pokud v chladnějších měsících dáváte přednost pití horkých nápojů, vsaďte na čaje z heřmánku, máty peprné, lékořice nebo na rooibos.

Čaje a bylinné směsi, které zahřejí

Venku už pomalu klesá teplota a padá listí, a to je znamení pro „čajovou sezónu“. Čaje a podzim prostě patří k sobě. Pokud vás při chladných podzimních večerech neustále trápí studené ruce nebo nohy, zpříjemněte si je bylinnými čaji. Bylinky jsou skvělým pomocníkem prakticky během celého roku, ovšem nejvíce je oceníme na podzim a v zimě, kdy nás přece jenom zdraví opouští častěji. Teplý čaj, který zahřeje a posílí organismus v tomto sychravém období, přijde určitě vhod. Jaké čaje tedy vybírat? Zaměřte se hlavně na bylinky, které podporují imunitu. Sáhnout můžete i po bylinných směsích na zahřátí, které zpříjemní náladu v chladných dnech.

Oblíbené podzimní čaje a jejich účinky

Mateřídouška

Mateřídouškový čaj je obecně známý pro podporu obranyschopnosti. Mateřídouška působí jako antioxidant a užívá se při suchém kašli, zánětu průdušek i poruchách trávicího ústrojí.

Šípek

Šípkový čaj je nedoceněným posilovačem imunity. Už naše babičky věděly, že šípkový čaj umí zvýšit obranyschopnost a dostat člověka rychle na nohy. Drobné a sytě červené plody šípku jsou doslova nabité vitamínem C a antioxidanty. Šípkový čaj je proto první pomoc při nachlazení nebo chřipce.

Heřmánek

Heřmánkový čaj není pouhým pomocníkem při spánkových potížích. Heřmánek pomáhá také v boji s volnými radikály a zvyšuje přirozenou obranyschopnost organismu. Umí také zmírnit obtíže s trávením, plynatost a průjem. Podporuje navíc duševní zdraví a přispívá ke správnému metabolismu tuků.

Kopřiva

Kopřivový čaj, respektive odvar, má silné pročišťující schopnosti. Dokáže tělo zbavit nežádoucích látek a metabolitů, podporuje imunitní systém, osvěžuje a obsahuje spoustu cenných vitamínů a minerálních látek.

Rakytník řešetlákový

Pokud vám už opravdu dochází síly, pak sáhněte po plodech rakytníku. Mají totiž blahodárný účinek na vysoce zatěžované osoby, jako jsou sportovci nebo lidé pracující v extrémních podmínkách i pod stresovým vypětím. Drobné plody, kterými je keř na podzim obalen, zvyšují obranyschopnost a podporují celkový stav organismu.

Zázvor

Kdo by neznal zázvor – nejznámějšího bojovníka s chřipkovými onemocněními. Zázvor je silný antioxidant, který podporuje správnou činnost imunitního systému. Pomáhá zároveň při žaludečních či respiračních obtížích. Z jeho kořene si snadno připravíte lahodný posilňující čaj, ale můžete si z něj vyrobit také výbornou domácí limonádu nebo kandovanou pochoutku.

Autor článku
Mgr. Daniela Krčová
Copywriterka, Nutriční specialistka, Nutriční terapeutka, Instruktor fitness
20.září 2021, Poradna, Štítky: Podzim
Líbí se vám tento článek? Tak ho nasdílejte:
Facebook INSTAGRAM
Podobné články
Kategorie
Vyhledat článek
Populární články
Nejčastější štítky
Zobrazit další