Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 999 Kč
999 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

Jak na regeneraci kloubů

Doba čtení: 5 minut, 27.října 2021, Poradna

Proč klouby bolí

Klouby jsou jednou z nejčastěji namáhaných částí našeho těla. Pokud jsou dlouhodobě vystaveny vysoké nebo nepřiměřené zátěži, může se objevit bolest. Příčinou bolesti kloubů je opotřebení kloubní chrupavky, která postupně ztrácí svou pružnost a ztenčuje se. To může vyústit v zánět kloubu a jeho poškození. Zvýšené nároky na klouby klade intenzivní sport, fyzické přetěžování, časté nárazy, pohybové stereotypy, ale i nadváha, věk nebo úraz. Jak můžeme tedy naše klouby ochránit a zajistit, aby správně fungovaly co nejdéle? Základem je hlavně prevence, ale mnohé se dá dělat i v případě potíží.

Sportování s rozumem

Pravidelný pohyb nám prospívá, ale na druhou stranu představuje zátěž pro naše klouby. Bohužel i cvičení se může negativně podepsat na kvalitě kloubní chrupavky. Základem prevence bolesti kloubů je proto vhodný pohyb. Důležité je především klouby nepřetěžovat. Na prvním místě tedy stojí náprava svalových dysbalancí (přetížených nebo naopak oslabených svalových skupin) a správné provádění cviků nebo zlepšení techniky daného sportu (například běhu). Pokud se odchylujeme od ideální osy pohybu v kloubu, nakládáme chrupavce nepřiměřenou zátěž. Kloubní chrupavka je potom v některých částech až extrémně namáhána a podléhá postupnému opotřebení. Správný pohyb v kloubu je tedy tím nejdůležitějším faktorem, který snižuje možnou zátěž chrupavky a riziko zranění. Myslete i na to, ať nepřetěžujte své klouby během jiných pohybových aktivit (dlouhé stání nebo chůze).

Výběr vhodného pohybu závisí na individuálních faktorech a aktuálním fyzickém stavu. Pokud se člověk s nadváhou pustí do náročných aktivit jako tenis nebo vzpírání, jeho klouby mu určitě nepoděkují. Pro osoby s nadváhou a obezitou je vhodné zařadit například chůzi, nordic walking, plavání, jízdu na kole nebo rotopedu, pilates, balanční cvičení a podobně. Tyto pohybové aktivity jsou šetrné ke kloubům a zároveň pomohou s redukcí tělesné hmotnosti.

Zahřátí před pohybem

Před samotnou pohybovou aktivitou je důležité prohřát nejen své tělo vhodnou rozcvičkou, ale i své klouby pomocí hřejivých mastí. Zatímco hřejivé masti prohřejí ztuhlé klouby, chladivé masti a gely jsou vhodné pro úlevu od bolesti svalů před i po fyzické aktivitě.

Správná obuv

Neméně důležitá je vhodná obuv. Často jako první sáhneme po nejlevnějších botách nebo nejlepším designu, ale zapomínáme na funkčnost. Přitom díky vhodně vybrané obuvi výrazně snižujeme negativní dopady pohybu na naše klouby i páteř. Důležité je vybírat obuv s pružnou podrážkou, která tlumí nárazy.

Regenerace

Často podceňovaná je kvalitní regenerace. Dopřejte svým kloubům prostor k regeneraci – běžte si zaplavat, projděte se po horách, zkuste jízdu na kole nebo si dopřejte masáž a saunu. Skvělým pomocníkem je celotělová kryoterapie, která tlumí a odstraňuje bolesti kloubů, svalů a šlach.

Masážní pomůcky

Masážní válečky a ježky před sportovním výkonem pomohou prokrvit a prohřát svalovou tkáň. Tím jsou svaly lépe připravené na zátěž a snižuje se riziko vzniku křečí i možného zranění. Přínosná je také masáž po sportu – uvolní namožené svaly a podpoří regeneraci. V rámci prevence zranění je možné použít sportovní bandáž, která stabilizuje kloub při pohybu. Uplatnit můžete dále tejpování, které zlepšuje průtok krve v namáhané oblasti. Díky tomu se snižuje bolest svalů a urychluje se zotavení po fyzické zátěži.


Pozor na přetížení

Naslouchejte signálům svého těla a necvičte přes bolest. Velmi často se zaměňuje bolest kloubů za svalovou bolest, a to může být velké riziko. Bolest kloubů bychom neměli podceňovat. Když už se jednou objeví, může nás provázet klidně i celý život.

Výživa pro zdravé klouby

Neméně důležitý je vyvážený jídelníček bohatý na vitamín C a E, selen, zinek a omega 3 mastné kyseliny. Tyto živiny jsou potřebné pro správnou výživu a stav kloubů. Vitamín C podporuje tvorbu kolagenu v chrupavkách, a tím přispívá ke zdravému pohybovému aparátu. Selen působí jako antioxidant a zmírňuje bolestivost kloubů při revmatické artritidě. Zinek, vitamín E a omega 3 mastné kyseliny podporují imunitní systém a působí preventivně proti zánětu (nejen) kloubů.

Doplňky stravy a kloubní výživa

Zpomalit opotřebení kloubní chrupavky a zlepšit její regeneraci můžeme tím, že jí dodáme stavební kameny ve formě kloubní výživy. Pokud se věnujeme pravidelně sportu, je dobré užívat kloubní výživu preventivně. Základními stavebními kameny chrupavky a kloubních struktur je kolagen, glukosamin a chondroitin. Pokud tyto látky podáváme pravidelně, dokážou zpomalit opotřebení kloubní chrupavky. Mezi další účinné látky, které jsou schopné potlačit nebo mírnit zánětlivé procesy a bolestivost kloubu, patří MSM a kyselina hyaluronová. Vyzkoušet můžete i různé byliny pro podporu kloubů a kostí jako je například Boswellia serrata, ploštičník hroznatý, Yzop lékařský, šalvěj lékařská nebo přeslička rolní.

Co když přijde úraz

Při úrazu projevujícím se bolestí kloubu je vhodné pravidelně užívat kloubní výživu a omezit fyzickou zátěž. Podle rady lékaře se užívají i protizánětlivé léky (nesteroidní antirevmatika) a analgetika. Zánět v kloubu totiž zvyšuje tvorbu volných radikálů, a to vede k dalšímu poškození chrupavky. Mezi další možnosti léčby patří injekce kyseliny hyaluronové nebo ve vážnějších případech chirurgický zákrok.

Regenerace kloubu po operaci

Po operaci je nutné dodržovat určité zásady. Musíme dbát na včasnou rehabilitaci, kterou doplňujeme o speciální kloubní výživu (kolagen) s cílem urychlení hojení totální endoprotézy. Zpočátku je vhodné kloub šetřit a omezit namáhavou fyzickou zátěž, dokud nebude kloub stabilní. Kloub bychom měli správně rozcvičovat pomocí různých rehabilitačních cviků na zemi nebo v sedě. Kromě cvičení se doporučuje používat i ortézu, která zabrání nechtěným pohybům při chůzi. Návrat k normálním denním aktivitám trvá většinou 6 týdnů od operace, ale doba celkové rekonvalescence je u každého člověka jiná.

Doba čtení: 5 minut, 27.října 2021, Poradna
Líbí se vám tento článek? Tak ho nasdílejte:
Facebook INSTAGRAM
Podobné články
Kategorie
Vyhledat článek
Populární články
Nejčastější štítky
Zobrazit další