Sortiment

Jak poznat, že máte oslabenou imunitu? Tyto otázky vám napoví

15.listopadu 2019, Poradna
Obzvlášť na podzim, kdy se ke všem zmíněným aspektům přidá ještě sychravé a chladné počasí, se velmi snadno stáváme obětí různých onemocnění, viróz či chřipek. Společným jmenovatelem je obvykle oslabená imunita. Ta ale může i za jiné problémy, o kterých možná ani netušíte. Odhalte, jak je na tom váš imunitní systém, a jak můžete podpořit jeho správné fungování.

Zamyšlená mladá dívka

Co je to přirozená imunita a jak funguje?

Imunita značí obranyschopnost našeho organismu. Hlavním úkolem imunitního systému je ochrana organismu před patogeny a antigeny v podobě různých druhů bakterií, virů, cizorodých látek, parazitů nebo také pozměněných buněk (nádorové buňky) našeho těla. Zjednodušeně tedy před všemi negativními vnějšími i vnitřními vlivy, které by mohly vyvolat oslabení, onemocnění nebo dokonce smrt organismu.

Imunitní systém se v základu dělí na specifický a nespecifický. Nespecifická imunita je vrozená a méně adaptabilní. Je zajišťována
  • kůží, sliznicemi, žaludkem (bariéry bránící průniku bakterií),
  • bílými krvinkami schopnými fagocytózy (pohlcování cizorodých částic),
  • interferony (proteiny bránící množení virů)
Specifická imunita je cílená a adaptabilní. Je zajišťována lymfocyty T a B, které tvoří cílené protilátky, díky nimž dochází k boji proti infekcím a nádorem pozměněným buňkám. Mají také hlavní úlohu v imunologické paměti, která se uplatňuje při očkování.

Bakterie nemoci, virus

Nejčastější příznaky a příčiny oslabené imunity

Oslabená imunita není věc, která by se nám přihodila ze dne na den. Obvykle je to kombinace několika příznaků a situací, které mají dlouhodobější charakter. Které z nich jsou nejčastější?
  • únava a ospalost
  • pocit, že na vás „něco leze“,
  • onemocnění v podobě angíny, nachlazení či chřipky několikrát do roka,
  • žaludeční a střevní problémy,
  • nechutenství, snížená chuť k jídlu,
  • ekzémy, opary, vyrážky,
  • špatné hojení ran aj.

Jaké jsou hlavní příčiny, které způsobují oslabování imunity?

  • nezdravá strava, špatná skladba jídelníčku,
  • nedostatek pohybu,
  • dlouhodobý stres,
  • nedostatek spánku,
  • kouření, alkohol,
  • nevhodné a nezdravé životní prostředí,
  • určité typy léků aj.

Zoufalá žena sedící u notebooku

Jak poznat, že máte oslabenou imunitu? Otestuje se!

Připravili jsme pro vás několik otázek, které vám mohou napovědět, jak je na tom váš imunitní systém. Snažte se na všechny poctivě odpovědět a být k sobě co možná nejupřímnější.
  1. Vstáváte ráno unavený/á?
  2. Trpíte nespavostí?
  3. Cítíte neustálé napětí?
  4. Musíte denně řešit množství stresových situací a necítíte se v této pozici dobře?
  5. Byl/a jste tento rok více než 3krát nemocný/á?
  6. Trpíte na žaludeční nebo střevní problémy či nechutenství?
  7. Věnujete se sportovní aktivitě alespoň 3krát týdně?
  8. Snídáte?
  9. Uděláte si čas alespoň na 3 poctivá a vyvážená jídla denně?
  10. Sníte každý den alespoň 4 porce čerstvé zeleniny a ovoce?
  11. Trpíte na infekce, astma nebo časté záněty?
  12. Kouříte?
  13. Pijete alkohol několikrát do týdne?
Pokud odpovíte na více než polovinu otázek ano, je potřeba se zamyslet nad změnami, které by váš imunitní systém mohly vrátit zpět do rovnováhy. Pokud si chcete být stoprocentně jistí, jak je na tom vaše imunita, je samozřejmě vhodné navštívit lékaře a podstoupit důkladné laboratorní vyšetření. Několik základních tipů také naleznete v našem článku Jak posílit imunitu.

Co pomáhá na oslabenou imunitu?

Imunitní systém zpravidla odpovídá tomu, jak žijeme. Pokud chceme podporovat své zdraví, je potřeba se zaměřit především na zdravou skladbu jídelníčku a pravidelný pohyb. Dodat tělu všechny potřebné živiny, minerály a vitamíny je naprostý základ. Vyzkoušet můžete také přírodní doplňky stravy na podporu imunity, z nichž některé mají opravdu blahodárný mix složení a vhodně doplní váš jídelníček.

Zeleninové saláty v miskách

Dalším důležitým bodem je samozřejmě také naučit se lépe zvládat stresové situace, pracovat na pozitivní mysli a nezapomínat na odpočinek a dostatečný spánek.

Související produkty
Související témata

Použité zdroje
  • FERENČÍK, Miroslav. Imunitní systém: informace pro každého. Vyd. 1. české. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1196-6.
  • Imunitní systém. Bez-alergie.cz [online]. Praha: MeDitorial +, 2017 [cit. 2019-11-11]. Dostupné z: http://www.bez-alergie.cz/imunitni-system
  • ZIPFEL, Peter F. Complement and immune defense: From innate immunity to human diseases. Immunology Letters [online]. 2009, 126(1-2), 1-7 [cit. 2019-11-11]. DOI: 10.1016/j.imlet.2009.07.005. ISSN 01652478. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0165247809001801
Autor článku
Ing. Veronika Telehuz
Copywriterka, Nutriční terapeutka
15.listopadu 2019, Poradna
Líbí se vám tento článek? Tak ho nasdílejte:
Facebook Google+
Podobné články