Mozek pracuje, i když spíme a zaslouží si dovolenou. Využijte 30% slevu na BrainUP

Mozek

Zmáhá vás únava a cítíte se bez energie? Chystáte se na důležitou zkoušku nebo pracovní schůzku a potřebujete, aby váš mozek pracoval na plné obrátky? Podpořte svůj mozek přírodní cestou.

Podkategorie a filtr
Filtr
Forma

Mozek je bezesporu tím nejúžasnějším orgánem lidského těla. Miliardy mozkových buněk spolupracují na ovládání emocí, vzpomínek, učení, snění, pohybu a řeči. Kromě toho je mozek také řídícím centrem celého těla. Zajišťuje fungování srdce a pomáhá nám dýchat, hýbat se, cítit a mnohem více. Většinou bereme tyto věci jako samozřejmost. S rostoucím věkem ale dochází k postupnému odumírání mozkových buněk i propojení mezi nimi, které může vést až k demenci. Mnoho lidí tak nezačne přemýšlet o svém zdraví mozku, dokud si v 60 nebo 70 letech nevšimnou nějaké neurologické změny nebo ztráty paměti. Existuje ale spousta věcí, které můžeme dělat už od dětství, abychom si udrželi mozek co nejzdravější po celý život.

Mozek a životní styl

Pro zachování mozkových funkcí v průběhu stárnutí je potřeba se o mozek náležitě starat. Hluboký dopad na zdraví mozku má životní styl. Co jíme a pijeme, jestli cvičíme, jak dobře spíme, zda zvládáme stres a jak podporujeme mozkovou činnost pravidelným procvičováním mozku.

Mozek váží sice asi jen 2 % tělesné hmotnosti, ale může spotřebovat až 20 % celkového energetického výdeje. Proto je potřeba zvolit tu správnou výživu pro mozek. Základem je samozřejmě pestrá strava, která dodá tělu všechny potřebné živiny a látky. Mezi potraviny podporující zdraví mozku patří hlavně tučné ryby, bobulovité ovoce, brokolice, dýňová semínka, ořechy a avokádo.

Správnou funkci mozku dále podporuje pravidelná pohybová aktivita. Lidé, kteří pravidelně cvičí a hýbou se, mají nižší riziko rozvoje Alzheimerovy choroby. Fyzická aktivita zlepšuje průtok krve a podporuje učení, dobrou náladu i myšlení. Na zdravé fungování mozku má pozitivní vliv také dostatek spánku. Spánek je to nejdůležitější, co můžete udělat pro regeneraci mozku.

Jak procvičit mozek a zlepšit paměť

Procvičovat se mají nejen svaly, ale i mozek. Cvičení mozku je důležité v každém věku a není dobré nechat svou paměť zlenivět. Způsobů, jak procvičit svůj mozek, je opravdu hodně. Vyzkoušejte různé hry na procvičování mozku – stimulovat mozek můžete různými křížovkami, přesmyčkami, doplňovačkami, hlavolamy, sudoku nebo třeba slovním fotbalem.

Které látky, potraviny a bylinky působí pozitivně na mozek

  • Lecitin – pomáhá vyživovat mozkové buňky, zlepšuje koncentraci a podporuje paměť. Nachází se ve vaječném žloutku, sóji, droždí, pšeničných klíčcích a ovesných vločkách.
  • Zelený čaj – zbystřuje smysly a pomáhá se lépe soustředit.
  • Hořčík – nezbytný prvek pro paměť a učení, který najdeme v celozrnných obilovinách, luštěninách, ořeších, semínkách a zelené listové zelenině.
  • Omega-3 mastné kyseliny – působí protizánětlivě a udržují strukturu ve stárnoucím mozku. Zdrojem omega-3 jsou hlavně tučné ryby, lněná semínka a ořechy.
  • Ginkgo biloba – pomáhá zlepšit prokrvení periferních tkání (ruce, nohy) a mozku, působí jako antioxidant a přispívá k duševní rovnováze.
  • Ženšen – podporuje mozkové funkce, zlepšuje paměť a působí proti únavě.
  • Bacopa (nebo také Brahmi– přispívá k lepší soustředěnosti, paměti a duševní výkonnosti.
  • Rhodiola rosea (nebo také Rozchodnice růžová) – používá se na podporu kondice a kognitivní i duševní výkonnosti.

Co mozku neprospívá

  • Nevhodné stravovací návyky (přemíra potravin s obsahem cukru a bílé mouky, naopak nízký příjem hořčíku, zinku, vápníku, železa, vitamínů C,D,E a skupiny B)
  • Nedostatek pohybu
  • Kouření
  • Alkohol
  • Přemíra stresu
  • Nedostatek spánku
  • Nadměrná konzumace kávy