Pomoc při bolesti kloubů: 20% SLEVA na Boswellii. Do neděle navíc pro objednávky nad 299 Kč DOPRAVA ZDARMA.

Botanic.cz
0 Kč 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 299 Kč
299 Kč
Dopravu máte zdarma
Přejít do košíku

Ráno vstanu a jsem bez energie, kde je problém a jak proti tomu bojovat?

23.února 2021, Poradna
Budíte se ospalí, rozmrzelí a bez energie? Pro spoustu lidí to není nic, co by nenapravil šálek kávy nebo studená sprcha. Ranní únava může mít řadu příčin, od banalit až po vážné nemoci. Ranní únava je často jen chvilková setrvačnost spánku, která je běžnou součástí procesu probouzení. Mozek se po spánku obvykle neprobudí okamžitě, ale do bdělého stavu přechází postupně (obvykle do 15 až 30 minut). Jiná situace nastává, když se s ranní únavou potýkáte pravidelně nebo únava přetrvává po celý den. V takovém případě to je známka toho, že něco je v nepořádku, a je potřeba to začít řešit.

Unavená dívka po ránu
Co za tím může stát? Nejčastěji jde o maličkosti, ale v některých případech může jít také o vážné problémy, se kterými vám pomůže pouze odborník. Pojďme se podívat na to, kde můžete dělat třeba nevědomě chybu vy.

Deset důvodů, proč se probouzíte ospalí a bez energie

  • Spíte málo
  • Máte nepravidelný spánkový režim
  • Spíte ve špatném prostředí
  • Pijete kávu odpoledne
  • Dáváte si večer skleničku alkoholu
  • Před spaním se koukáte na televizi, mobil nebo notebook
  • Jdete spát s hlavou plnou starostí
  • Jíte krátce před spaním
  • Cvičíte v pozdních hodinách
  • Chybí vám hořčík

Jak se zbavit únavy a být ráno svěží?

Zjistili jste, že vaše únava nejspíše pramení ze špatných návyků, a teď kladete si otázku: Jak tedy bojovat proti ranní únavě a ospalosti? Vyspat se dorůžova nemusí být přepychem jen pro pár vyvolených. Abyste byli odpočatí, vstávali s úsměvem na tváři a plní energie, je potřeba se zbavit některých zlozvyků ve prospěch správných návyků. Připravili jsme pro vás proto několik tipů, které vám pomohou navrátit ztracenou energii.

Dívka v ranních na balkóně plná energie

Zaměřte se na spánkovou rutinu

Spánek vám zabírá zhruba jednu třetinu dne a je neodmyslitelnou součástí vašeho života, takže stojí za to jej optimalizovat. Když se ráno probouzíte unavení a raději byste hned znovu zalezli do postele, je zapotřebí se nejdříve podívat na svou spánkovou rutinu. To znamená, podívat se na své spánkové návyky, které by mohly ovlivnit kvalitu spánku, a tím i odpočatost po ránu. Popřemýšlejte, co na svých spánkových návycích můžete změnit, abyste se mohli klidně a kvalitně vyspat. Příkladem dobré spánkové rutiny je jít spát každou noc přibližně ve stejnou dobu. To by měl být naprostý základ. Pokud si během dne rádi dáváte „šlofíka“, zkuste spaní během dne eliminovat a zaměřit se spíše na spánek v noci. Neponocujte a dopřejte si každý den 7 až 8 hodin spánku. Nedostatek spánku totiž nevede jen k únavě a zhoršené koncentraci během dne, ale i k riziku přejídání, oslabení imunitního systému a k vážným zdravotním problémům.

Nepodceňujte spánkovou hygienu

Máte v ložnici moc teplo? Dostává se do vašeho pokoje v noci světlo? Ozývá se zvenčí hodně hluku? A co vaše polštáře a matrace? Všechny tyto faktory ovlivňují kvalitu vašeho spánku a měli byste je začít zkoumat. Optimální prostředí spánku je takové, kde je chladno, temno, klid, komfort a žádné stresující nebo rušivé faktory. O spánkové hygieně jsme si podrobně již v minulosti psali.

Jděte spát s čistou hlavou

Nechoďte do postele vystresovaní, to je akorát cesta do pekel. Není jednoduché usnout, když se vám hlavou honí stresující myšlenky z nedodělané práce nebo naplánovaných schůzek. I když to může být těžké, snažte se odložit starosti na ráno a myslete jen na příjemné věci, které vás uklidní. Přece jen, v noci toho moc nevyřešíte a pokud se dobře nevyspíte, zaděláváte si na vyčerpání a budete více chybovat. Nekvalitní spánek a odpočinek může pramenit nejen z večerního scénáře, ale i z celého dne, který jste prožili. Příliš vyčerpaný organismus neosvěží ani dostatečně dlouhý spánek, proto dbejte na to, abyste tělu nenakládali příliš.

Dívka pracující na notebooku

Před spaním si dopřejte elektronický detox

Notebook, mobil, televize, ale i většina umělého osvětlení – to vše jsou zdroje tzv. modrého světla. Modré světlo je typ světla, které potlačuje večerní produkci spánkového hormonu melatoninu, a tím i cirkadiánní rytmus vašeho těla (cyklus spánku a bdění). Důsledkem je zhoršení kvality spánku a také větší ranní únava, někdy popisovaná také jako pocit po kocovině. Místo brouzdání na internetu nebo sledování oblíbeného seriálu využijte raději hodinu před spaním k relaxačním aktivitám. Můžete si například číst za tlumeného světla, kreslit, meditovat, psát nebo dělat něco jiného, co vám pomůže uklidnit se. Dejte svému tělu šanci se uvolnit, aby mohlo během spánku v klidu regenerovat a získat dostatek energie na druhý den.

Omezte kávu v odpoledních hodinách

Káva je zdrojem kofeinu, který stimuluje centrální nervový systém člověka. Pokud tedy pijete kávu v odpoledních hodinách nebo dokonce před spaním, může to způsobit značné potíže nejen s usínáním, ale negativně ovlivnit i kvalitu, délku a kontinuitu spánku. Kofein ovlivňuje vaše tělo ještě po dobu 3 až 9 hodin po jeho požití, takže dokonce i káva po obědě může ovlivnit spánek, i když se vám zdá, že jsou tyto dvě věci od sebe dost časově vzdálené.

Pozor na to, co večer jíte

Kromě špatné spánkové hygieny může být za nízké energetické hladiny po ránu odpovědný i váš životní styl, zejména vaše stravovací návyky. Pro kvalitní spánek je důležité dbát na zdravé stravovací návyky a stejně tak důležité je i poslední jídlo dne. Doporučuje se nic nejíst 1 až 2 hodiny před spaním a večeře by neměla být moc bohatá, mastná nebo kořeněná, abychom tělo zbytečně nezatěžovali procesy trávení.

Pizza a pivo
Potřeba je dbát i na složení posledního jídla, respektive na složení večeře. Večeře by měla obsahovat kvalitní bílkoviny, zdravé tuky a složené (komplexní) sacharidy. Jednoduché sacharidy („cukry“) ve vás večer zanechají akorát pocit malátnosti a únavy. Pokud večer přepnete na celozrnné varianty a komplexní neboli složené sacharidy (např. brambory, celozrnná rýže, kuskus, bulgur atd.), budete překvapeni obrovským rozdílem v kvalitě spánku a pocitu energie po ránu.

Vyzkoušejte dechové techniky

Dechové techniky jsou nesmírně podceňované, přesto vysoce účinné. Pomáhají tělu i duši zklidnit se a ovlivní i to, jak rychle usnete. Jednou z takových technik je například rutina 4-7-8:
  • Zhluboka se nadechněte nosem a zhluboka vydechněte ústy.
  • Zavřete ústa a klidně se nadechněte nosem. Nádech po dobu čtyř sekund.
  • Zadržte dech na sedm sekund.
  • Pomalu po dobu osmi sekund vydechujte ústy a vydávejte při tom hučivý zvuk.
  • Nyní za sebou máte jeden celý dech.
  • Nyní se znovu nadechněte a opakujte cyklus ještě třikrát, celkem tedy proveďte čtyři dechy.
  • Pokud máte s dýcháním problém a kapacita vzduchu v plicích vám nestačí, zkuste to nejprve s 4-4-4 sekundami.

Dopřejte si ranní rituál

Vytvoření ranních rituálů může pomoci „přepsat“ emocionální část mozku tak, abyste vstávali s větší motivací a energií. Pokud si najdete něco, na co se budete vždy ráno těšit, bude pro vás probouzení příjemným pocitem. Naopak pokud budete vstávat jen proto, že musíte, budete se probouzet spíše se znechucením. Pro někoho může být ranním rituálem sklenice s citronem po probuzení, pro někoho zase studená sprcha. Najděte si to, co vám bude příjemné a co vás nabudí do nového dne.

Cvičte, sportujte, hýbejte se!

Cvičení během dne vám pomůže rychleji usínat, lépe spát a cítit se druhý den svěží. Pravidelné cvičení nejen posiluje celkové zdraví, ale také pomáhá okysličovat krev. To umožní lepší zásobování důležitých orgánů živinami, včetně mozku a srdce, a pomůže jim efektivněji pracovat. Pro dosažení těchto výhod nemusíte běhat maratón ani denně cvičit ve fitku. Stačí pouze 30 minut mírného cvičení nebo svižné chůze denně, aby bylo vaše tělo zdravé, funkční a plné energie.

Vyzkoušejte bylinky

Máte rádi bylinné čaje? Dopřejte si před spaním uklidňující meduňku, kozlík, heřmánek nebo třezalku. Odbourat dlouhodobou únavu vám pomůže například ostropestřec nebo truskavec. Velmi účinné jsou také přípravky s ženšenem a guaranou, které povzbuzují organismus. Takovou kombinaci najdete i v přírodním mixu EnergyUp, což je koktejl ženšenu, guarany, kolovníku, kofeinu a černého pepře. Spojení těchto účinných látek dodává energii, osvěžuje tělo, přispívá k fyzické a psychické vitalitě, prodlužuje bdělost a oddaluje únavu. Co víc si přát?
Autor článku
Mgr. Daniela Krčová
Copywriterka, Nutriční specialistka, Nutriční terapeutka, Instruktor fitness
23.února 2021, Poradna
Líbí se vám tento článek? Tak ho nasdílejte:
Facebook INSTAGRAM
Podobné články
Kategorie
Vyhledat článek
Populární články
Nejčastější štítky
Zobrazit další